Ministerstwo Infrastruktury opublikowało propozycję zmian w ustawie o transporcie drogowym – istotne dla zleceniodawców.
Projekt ustawy o transporcie drogowym zakłada:
- zakaz zlecenia (czyli proponowania i zawierania zleceń transportowych na trasach krajowych, międzynarodowych oraz w kabotażu) z przewoźnikiem, który jest nieuprawniony, a w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji.
- zleceniodawca obowiązany do sprawdzenia posiadania przez podmiot, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy, wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego oraz dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem.
- Projekt nakłada obowiązek, aby zleceniodawca wyposażył kierowcę w „potwierdzenie zlecenia transportowego”, które musi zawierać nazwę zleceniodawcy, jego adres, numer NIP oraz termin wykonania danego zlecenia, nadawcę i odbiorcę – ma to na celu ułatwienie organom kontrolnym ustalenie kto zlecił transport przewoźnikowi
- kopię w/w dokumentów należy przechowywać przez okres 5 lat
Projekt zakłada także kary za niewykonanie w/w czynności (m.in.):
- spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł za każde naruszenie
- spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł za naruszenia stwierdzone w wyniku jednej kontroli drogowej
- suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli u spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, nie może przekroczyć 1 000 000 złotych
Pełna treść projektu ustawy znajduje się w załącznikach poniżej.
Równocześnie prosimy o Państwa opinię
Łukasz Chwalczuk, prezes zarządu stowarzyszenia OSPTN, zwraca uwagę, iż przewoźnik bez zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym jest „nieuprawniony„, więc zaproponowana zmiana przepisów może okazać się „game changerem” w transporcie ponadgabarytowym w kontekście kar nakładanych na zleceniodawców (także firm transportowych, które korzystają z podwykonawców).
Na Państwa opinie Łukasz Chwalczuk czeka do 2 maja br., opinie proszę wysłać na adres chwalczuk@ponadnormatywni.pl
ZAŁĄCZNIKI:
POBIERZ – Pismo – konsultacje publiczne
POBIERZ – Projekt ustawy – uzgodnienia