13 marca 2021 roku wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ruchu drogowym w zakresie zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych. Przedwcześnie jednak polskie firmy transportowe cieszyły się z wygranej przed Trybunałem Sprawiedliwości UE w sprawie C-127/17, albowiem w praktyce, korzystny wyrok przyniósł głównie zwiększenie kar.
Przygotowaliśmy dla Państwa opracowanie przedstawiające najważniejsze zmiany wraz z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.
Przeczytaj kompendium wiedzy o nowych zezwoleniach
OSPTN bardzo krytycznie opiniowało projekt tej ustawy, albowiem zmiany dotyczące pojedynczej osi napędowej najbardziej dotkną tych przedsiębiorców, którzy nie poruszają pojazdami z takimi osiami.
Jesteśmy zszokowani, że korzystny dla branży transportowej wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w praktyce okazał się zwiększeniem kar dla firm, których w ogóle nie powinien dotyczyć. Dla przykładu ciągniki siodłowe o zawieszeniu 6×2, 6×4, 8×2 i 8×4 oraz naczepy specjalistyczne pomimo, że nie posiadają pojedynczej osi napędowej, w wyniku tej nowelizacji zagrożone będą karami 5, a nawet 12 razy większymi.
Łukasz Chwalczuk – prezes zarządu OSPTN, ESTA Europe Board Members