Umowa dotycząca przewozów drogowych między Unią Europejską, a Ukrainą została ponownie przedłużona, tym razem do 30 czerwca 2025 r.
Po tym terminie umowa będzie automatycznie odnawiana na kolejne sześciomiesięczne okresy, chyba że któraś ze stron zdecyduje się jej nie przedłużać i poinformuje o tym drugą stronę z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem przed wygaśnięciem umowy.
Przypominamy, że jednym z kluczowych elementów umowy jest możliwość wykonywania przewozów drogowych bez konieczności posiadania zezwoleń w relacjach UE-Ukraina (i odwrotnie) oraz tranzytem przez terytoria stron umowy. Obecnie czekamy na oficjalną publikację umowy we wszystkich językach urzędowych UE.
Dodatkowo, w umowie pojawiły się nowe zapisy, z których najważniejsze to:
- Ukraina będzie informować o wszelkich środkach podjętych w celu przedłużenia ważności dokumentów kierowcy wydanych przez Ukrainę.
- Ukraina ma obowiązek prowadzenia elektronicznego rejestru przewoźników drogowych towarów, do którego dostęp będą miały również organy kontrolne z krajów UE.
- Każdy pojazd wykonujący międzynarodowy transport drogowy towarów musi posiadać uwierzytelniony odpis lub wyciąg z zezwolenia na wykonywanie takiego transportu.
- Konieczność udokumentowania, że przejazd bez ładunku jest związany z przewozem realizowanym na podstawie umowy.
- Obowiązek udokumentowania, że pojazd wracający do kraju rejestracji firmy bez ładunku wcześniej wyjechał z kraju z ładunkiem.
- Obowiązek udokumentowania, że przewozy realizowane po opuszczeniu kraju rejestracji były ograniczone do przewozów dwustronnych lub tranzytowych.
- Wymóg oznaczenia pojazdu wykonującego przewóz na podstawie umowy widoczną i wyraźną naklejką na przedniej szybie, zgodnie z wzorem określonym w załączniku do umowy. Brak naklejki będzie oznaczał przewóz niezgodny z umową!
- Monitorowanie przestrzegania przepisów umowy przez kierowców i przewoźników, w tym identyfikacja przewoźników łamiących przepisy oraz możliwość ich wykluczenia ze stosowania umowy w przypadku naruszeń związanych z niedozwolonymi przewozami kabotażowymi lub cross-trade oraz fałszowaniem dokumentów.
- Wprowadzenie przepisów umożliwiających całkowite lub częściowe zawieszenie umowy.
Nowa, obowiązkowa naklejka na pojazdy realizujące przewozy na podstawie tej umowy wygląda następująco: