8 listopada 2023 r. w oddziale Nijwa Nowa Wieś Wielka, Monika Rybka – członek zarządu w firmie Ol-trans odebrała kluczyki do pierwszych trzech z 8 zakupionych modeli Volvo FH16 750 KM 8×4. Pojazdy wydał Krzysztof Surma z firmy Nijwa, dealera Volvo Trucks.
Ol-trans – firma specjalizująca się w transporcie ponadgabarytowym i usługach dźwigowych – zrzeszona jest w Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego Ponadnormatywni.pl niemal od samego początku istnienia stowarzyszenia.
We flocie firmy jeżdżą już 4 pojazdy Volvo FH16, odebrane 2 lata temu: „Po pozytywnej opinii kierowców i doświadczeniach z użytkowania pojazdów tej marki, zdecydowaliśmy się na kolejny zakup” – skomentowała Monika Rybka.
Volvo FH16 8×4 750
Pojazdy wyposażono w 16-litrowy silnik Euro VI o mocy 750 KM (552 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 3550 Nm wersja K. Za przeniesienie mocy na koła odpowiada 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift z nadbiegiem. Tylny most RTH2610B ze zwolnicami ma przełożenie podstawowe 3,76:1.
Skrzynia biegów została wyposażona w 2 biegi pełzające. Zwiększają one zdolność ruszania pod wzniesienia oraz pozwalają na łatwe manewrowanie przy niskich prędkościach, również z dużym ładunkiem. Jest to bardzo korzystna właściwość układu napędowego w zestawach wykorzystywanych w transporcie nienormatywnym. Rozstaw osi ciągnika to 3900 mm. Oś przednia o nośności 9 t zawieszona jest na wzmocnionych resorach parabolicznych. Nośność tylnego zawieszenia pneumatycznego to 35 t z ogranicznikiem obciążenia osi napędowej do 13 t. Uzupełnienie stanowi wzmocniony stabilizator.
Dla zakupionych modeli Volvo FH16 zrobiono odstępstwo i dopuszczalna masa zespołu pojazdów wynosi 170 t.
Samochód jest wyposażony w zaawansowany system I-See sterujący przełożeniami skrzyni biegów, odpowiednio do topografii terenu. Pojazd, pokonując wzniesienia, sam dobierze bieg tak, by maksymalnie wykorzystać swoją inercję oraz ograniczyć niepotrzebne hamowanie. Pozwala to zachować płynność jazdy oraz zaoszczędzić paliwo. I-See obsługuje również funkcję I-Cruise ze swobodnym wybiegiem. Wspomaganie skrętu obsługuje aktywny układ kierowniczy VDS (Volvo Dynamic Steering), natomiast pracę hamulców hamulec silnikowy VEB+.
Aluminiowy zbiornik paliwa za kabiną pojazdu ma pojemność 860 l. Pojemność zbiornika AdBlue to 90 l. Pojazd wyposażono w opony Bridgestone.
Wygodna kabina Globetrotter
Ciągnik wyposażono w kabinę z typu Globetrotter z dwiema leżankami. Dolna leżanka jest rozszerzona w centralnej części i odchylana na tylną ścianę kabiny. Pod nią znajdują się standardowe schowki oraz chłodziarka o pojemności 33 l. Nad górną leżanką znajduje się schowek na bagaże o pojemności 154 l i wysokości 300 mm. W kabinie m.in. telewizor, głośniki z tyłu kabiny, na desce rozdzielczej i drzwiach. Skórzane fotele: fotel kierowcy z ogrzewaniem i wentylacją, fotel pasażera standardowy z zawieszeniem pneumatycznym.
Zastosowano pakiet widoczności Visibility 5+ Construction, w ramach którego drogę oświetlają automatycznie regulowane reflektory LED z aktywnymi światłami drogowymi. W pakiecie również elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka główne z kamerą martwego pola, 2 lusterka szerokokątne, spryskiwacze reflektorów i czujnik deszczu uruchamiający w razie potrzeby wycieraczki.
Wśród systemów wspomagających bezpieczeństwo czynne znalazły się: system kontroli stabilności (ESP), system ostrzegania przed kolizjami z przodu z elektronicznym hamulcem oraz układ monitorowania pasa ruchu.
Ciągnik siodłowy Volvo FH16 8×4 750 jest przeznaczony do eksploatacji zarówno na drogach utwardzonych, jak i nieutwardzonych.