Lusterek nie wlicza się do całkowitych wymiarów pojazdów – bezpodstawne kontrole na terenie Węgier

Niedawno jedna z firm członkowskich OSPTN miała problem na granicy słowacko-węgierskiej, gdy podczas kontroli, do całkowitych wymiarów zestawu zostało doliczone przednie lusterko, fabrycznie montowane przez producenta ciągnika z przodu kabiny.

Ale od początku, 31 sierpnia br. w nocy na granicy słowacko-węgierskiej kontrolowany był zestaw: ciągnik siodłowy + 2-osiowa naczepa niskopodwoziowa firmy zrzeszonej w OSTPN.

Podczas kontroli wymiarów pojazdu osoba kontrolująca stwierdziła, że to pojazd ponadnormatywny i jego długość jest większa niż 16,50 m. Problemem okazał się sposób pomiaru, gdyż do długości zostało dodane przednie lusterko (lusterko znajdujące się przed kabiną pojazdu i umożliwiające kierowcy sprawdzenie martwego pola – lusterko będące oryginalnym wyposażeniem kabiny pojazdu ciężarowego MAN).

Zadano nam pytania:
1. Jaka jest zatem dopuszczalna długość ciągnika siodłowego z naczepą na Węgrzech?
2. Czy do długości pojazdu powinno zostać doliczone lusterko przed kabiną pojazdu?
3. Jak powyższa sprawa wygląda w Polsce?
4. Czy zatem wszystkie pojazdy posiadające lusterka z przodu kabiny są pojazdami ponadnormatywnymi i wymagają zezwoleń ponadnormatywnych?

Odpowiadamy:

1. Jaka jest zatem dopuszczalna długość ciągnika siodłowego z naczepą na Węgrzech?
Długość pojazdów w całej UE reguluje dyrektyw 96/53/WE i jest to 16,5 m dla zespołu pojazdów (ciągnik siodłowy z naczepą) lub 18,75 m dla pojazdu ciężarowego z przyczepą.

2. Czy do długości pojazdu powinno zostać doliczone lusterko przed kabiną pojazdu?
Nie, lusterek nie wlicza się do ustalenia długości ani szerokości pojazdu.

3. Jak powyższa sprawa wygląda w Polsce?
Tak samo, w całej UE obowiązują te same przepisy. Zachowanie węgierskich organów kontrolnych jest sprzeczne z europejskim prawem.

4. Czy zatem wszystkie pojazdy posiadające lusterka z przodu kabiny są pojazdami ponadnormatywnymi i wymagają zezwoleń ponadnormatywnych?
Nie, pojazd jest traktowany jako nienormatywny, gdy jego podstawowy obrys (od zderzaka do zderzaka) przekracza 16,5 m lub 18,75 m długości.

Rozporządzenie wykonawcze 2021/535 – zobacz TUTAJ

Regulamin nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – zobacz TUTAJ

Udostępnij
Facebook
LinkedIn
WhatsApp