10 marca 2023 r. dzięki zaangażowaniu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego oraz posła Mirosława Suchonia, przeprowadzona została debata w Sejmie. Tematem przewodnim była: „Przyszłość transportu ponadnormatywnego i jego znaczenie dla transformacji energetycznej”.
W trakcie spotkania omówiono m.in.:
✅ potrzebę uproszczenia zasad wydawania zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych
✅ udogodnienia wynikające z digitalizacji procedury uzgodnienia trasy przejazdu
✅ niezbędne zmiany zasad pilotażu oraz wyposażenia pojazdów pilotujących
✅ potrzebę stworzenia nowej kategorii zezwoleń dla pojazdów specjalnych nie przewożących ładunków (żurawie samojezdne oraz pompy do betonu)
✅ warunki uzyskiwania odstępstw do warunków technicznych pojazdów wydawanych przez Transportowy Dozór Techniczny
✅ rejestrację naczep modułowych oraz bezsprzęgowych
✅ potrzebę zmian w zakresie penalizacji naruszeń.
W spotkaniu udział wzięli m.in:
– dr Renata Rychter Ministerstwo Infrastruktury
– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
– OZPTD Warszawa
– ZMPD
– Polska Izba Spedycji i Logistyki/Polish International Freight Forwardes Association
– Centrans
– Demarko S.A.
– Jakub Wróblewski – Sarens
– Herkules S.A.
– Jakub Dolaniecki – Kaessbohrer Polska
– Maciej Lampel – Retos Transport
– Marek Walczak
– Adrian Michalski – Peter Star
– Rafał Ledwig oraz Aleksandra Ledwig
– Sebastian Wróbel – Fulmenn UAB
W trakcie konferencji wypracowano wiele merytorycznych rozwiązań, które umożliwią bezpieczną, zgodną z przepisami oraz terminową dostawę ładunków nienormatywnych niezbędnych do planowanych inwestycji energetycznych.
Zmiany mają także na celu m.in. usprawnienie mobilności wojsk lądowych, wspieranie inwestycji infrastrukturalnych oraz ułatwienie dostaw sprzętu rolniczego.