Połowa roku to czas corocznego spotkania członków Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego. W piątek 3 czerwca 2022 r. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyło się XI Walne Zgromadzenie OSPTN, które okazało się wyjątkowe ze względu na rekordową frekwencję oraz liczbę przedstawicieli państwowych urzędów.
Spotkanie z przedstawicielami urzędów państwowych
Od godziny 14:00 rozpoczęła się część merytoryczna wydarzenia, w której 130 uczestników zebrało się, aby przez prezesa OSPTN — Łukasza Chwalczuka przekazać przedstawicielom urzędów postulaty „ponadnormatywnych”. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele:
Ministerstwa Infrastruktury:
- Pani Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego dr Renata Rychter,
- Pani Dyrektor Olga Tworek,
- Pan Naczelnik Jerzy Król (Wydział ds. Homologacji i Warunków Technicznych Pojazdów),
- Pan Naczelnik Tomasz Wiśnicki (Wydziału Ruchu Drogowego)
GDDKIA:
- Pan Grzegorz Dziedzina po. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
- Pani Kira Szenderowska
GITD:
- Pan Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego WITD Marcin Mroczkowski
Przed przedsiębiorcami usiedli więc prawie wszyscy odpowiedzialni, którzy wydają pozwolenia, kontrolują i ustanawiają prawo. Tę część spotkania można podsumować słowami: będzie łatwiej, szybciej, jednolicie i bez poczwórnych, a nawet podwójnych kar.
Dodatkowym postulatem przewoźników było również ujednolicenie przepisami kolorystyki i oznakowania pojazdów pilotujących transporty ponadnormatywne. Zaproszeni goście przyznali, że to już najwyższy czas, żeby przejść na cyfrowe rejestracje i zezwolenia przewozów oraz ujednolicenie procedur prawnych tak, żeby przewoźnik nienormatywny był karany tylko za to wykroczenie, które popełnił. ]
Na koniec tej części uhonorowani odznakami „Zasłużony dla transportu Rzeczypospolitej Polskiej” zostali długoletni członkowie naszego stowarzyszenia — Pan Kazimierz Skuratowicz (MTD Skuratowicz) oraz Pan Edward Skorupa (ZTE Katowice).
Prezentacje sprzętu wagi ciężkiej
Po pierwszej części spotkania, uczestnicy mieli okazje zapoznać się sprzętem Partnerów wydarzenia, którzy na co dzień dostarczają naczepy i ciągniki dostosowane do transportu ponadgabarytowego.
Przed hotelem odbyły się prezentacje:
- naczepy modułowej marki Scheuerle — diamentowego partnera wydarzenia. Zaprezentowany został model EuroCompact, w bazowej wersji 2- lub 3-osiowej, który może zostać wyposażony również w moduł przedni.
- pojazdu Scania R660 – złotego partnera wydarzenia, w konfiguracji osi 8×4 z firmy członka OSPTN — Transport Międzynarodowy Ireneusz Strychacz. To jeden z dwóch nowo zakupionych modeli wyposażonych w 16-litrowy silnik V8 o mocy 660 KM Euro VI. Wykorzystywana w pojeździe skrzynia biegów Scania Opticruise doskonale sprawdza się przy dopuszczalnej, technicznej masie całkowitej zestawu do 250 t. Na stelażu za kabiną znajdują się 2 zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 1000 l, zbiornik SCR, 7 zbiorników powietrza oraz osłony boczne stelaża.
Na początku drugiej części spotkania merytorycznego przedstawieni zostali sponsorzy wydarzenia:
- diamentowy partner oraz sponsor wieczoru — Zeppelin Polska/Scheuerle
- złoty partner — Kässbohrer Polska
- złoty partner — Nord Partner
- złoty partner — Scania Polska
- srebrny partner — Millenium Leasing
Druga część spotkania merytorycznego poświęcona została na bieżące tematy z życia stowarzyszenia. Przedstawieni zostali nowi członkowie OSPTN oraz aktywny udział OSPTN w zmianach dotyczących znaków drogowych. Wśród tematów znalazły się również m.in. ubezpieczenia do paragrafu 70, odstępstwa od warunków technicznych pojazdów, cyfryzacja zezwoleń, kontrole zezwoleń na granicach, znaki drogowe oraz temat Komisja Europejska — prace nad transportem ponadgabarytowym na poziomie europejskim i statystyki wydanych zezwoleń.
Wieczorna integracja oraz rozdanie nagród
Pomimo bardzo intensywnej pierwszej części spotkania, od godziny 19:00 w sali restauracyjnej rozpoczęła się wieczorna kolacja połączona z rozdaniem nagród w premierowej edycji konkursu Giganci Transportu.
Do kapituły konkursowej wpłynęło 28 zgłoszeń, a różnice w punktacji były bardzo niewielkie. Kapituła konkursową stanowili:
- Halina Beń
- Iwona Blecharczyk – Trucking Girl
- dr hab. Sławomir Juściński – Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
- Grzegorz Teperek – portal Ballast
- Marcin Mroczkowski – Inspekcja Transportu Drogowego.
Tuż po 20:00 poznaliśmy laureatów tegorocznej edycji konkursu Giganci Transportu.
- Transport Roku — do 80 ton masy całkowitej:
- Miś Transport
- Transport Roku – 80-120 ton masy całkowitej:
- Ol-Trans
- Transport Roku — powyżej 120 ton masy całkowitej:
- ALE Heavylift Poland (Mammoet Europe BV)
- Pilotaż i obsługa transportu ponadgabarytowego:
- P.H.U. Tomax Tomasz Krawczyk
- Usługa Dźwigowa Roku — do 250 ton udźwigu:
- Usługi Transportowo-Dźwigowe Stanisław Tomczyk
- Usługa Dźwigowa Roku — powyżej 250 ton udźwigu:
- ALE Heavylift Poland (MAMMOET EUROPE BV)
Zwycięzca Konkursu w danej kategorii otrzymał nagrodę w postaci statuetki oraz prawa do posługiwania się tytułem laureata w danej kategorii ”Giganci Transportu” w celach promocyjnych związanych z wygraną w Konkursie i prowadzoną przez laureata działalnością gospodarczą objętą kategorią konkursową.