W ramach monitorowania sytuacji transportowej związanej z rozprzestrzenianiem się COVID-19 oraz na podstawie informacji przesłanych przez Departament Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Infrastruktury, uprzejmie przekazuję informacje dotyczące sklasyfikowania przez Niemcy Zjednoczonego Królestwa jako obszaru „występowania wariantu wirusa“. W załączeniu przekazuję również dokumenty przekazane przez stronę niemiecką.
Od poniedziałku 20 grudnia od g. 00:00 rząd niemiecki klasyfikuje Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, w tym Wyspę Man, wszystkie Wyspy Normandzkie i wszystkie brytyjskie obszary zamorskie jako obszary występowania wariantu wirusa.
Każda osoba, która spędziła czas w obszarze sklasyfikowanym jako obszar występowania wariantu wirusa, w ciągu 10 dni przed wjazdem do Republiki Federalnej Niemiec, zobowiązana jest posiadać certyfikat testu (test antygenowy: wykonany maksymalnie 24 godziny, test PCR: wykonany maksymalnie 72 godziny przed wjazdem). Dotyczy to również osób, które zostały zaszczepione lub wyzdrowiały, w tym pracowników transportu.
Tylko w przypadku, gdy pracownicy transportu spędzili więcej niż 72 godziny w obszarze występowania wariantu wirusa w ciągu ostatnich 10 dni przed wjazdem oraz jeśli planują spędzić więcej niż 72 godziny w Republice Federalnej Niemiec, podlegają dodatkowo obowiązkowi rejestracji i samoizolacji (§§ 3, 4 CoronaEinreiseV). Okres samoizolacji wynosi 14 dni bez możliwości skrócenia, jednak w takich przypadkach dozwolone jest opuszczenie Niemiec drogą bezpośrednią w dowolnym momencie (§ 6 ust. 1 zdanie 4 CoronaEinreiseV).
Personel transportowy, który wjeżdża do Niemiec w celu przejazdu i który wyjeżdża z Niemiec najszybszą drogą w celu zakończenia tranzytu (§ 6 ust. 1 zdanie 1 nr 2 CoronaEinreiseV) jest zwolniony z obowiązku rejestracji i samoizolacji.
Obowiązujące przepisy w załączeniu: wykaz zwolnień, materiały informacyjne dla podróżnych oraz tekst rozporządzenia w języku angielskim.
Ponadto Ambasada Brytyjska przekazała listę linków do nagrań z webinariów HMRC dla przewoźników, w tym z seminarium z 6 grudnia (w załączeniu również slajdy).
Webinaria dla przewoźników
· EU>GB Haulier Webinar R1.0: HMRC Goods Vehicle Movement Service (GVMS) Webinar for EU-GB Movements – YouTube
· GB>NI GVMS Haulier webinar R1.0: HMRC Goods Vehicle Movement Service (GVMS) Webinar for GB-NI Movements – YouTube
· GVMS Haulier Webinar 2 (moving good through Ports) R1.0: GVMS Haulier Webinar 2 – Moving Goods through GVMS ports – YouTube
· GVMS Releases 1.1 & 1.2: GVMS R1.2 (Enhanced GVMS validation) and R1.1(Export movements from NI-GB in limited circumstances) – YouTube
· GVMS Release 2.0 and Safety and Security: GVMS Release 2.0 plus Safety & Security information – YouTube
· Exit Summary declaration (EXS): Safety and Security EXS requirements October 2021 – YouTube
· Standard and Arrived Exports: Export processes for movements from GB to the EU from 1 January 2022 – YouTube
· GVMS Registrations Webinar: How to register for and use the Goods Vehicle Movement Service (GVMS) (Video 1) – YouTube
· GVMS Registration journey (specific for Non-UK haulier): How to register for the Goods Vehicle Movement Service (GVMS): Non-UK hauliers (Video 2) – YouTube
· EU to GB Imports: Goods Vehicle Movement Service & ending of staged customs controls from 01/01/22: EU to GB Imports: Goods Vehicle Movement Service & ending of staged customs controls from 01/01/22 – YouTube
· GB to EU Exports: Goods Vehicle Movement Service & ending of staged customs controls from 01/01/22: GB to EU Exports: Goods Vehicle Movement Service & ending of staged customs controls from 01/01/22 – YouTube
· Goods Vehicle Movement Service (GVMS): Goods Vehicle Movement Service (GVMS) Step by step webinar – YouTube