W dniu 18 września 2020 r. odbyło się już IX Walne Zgromadzenie OSPTN. W podwarszawskim hotelu Warszawianka odbyło się największe w Polsce spotkanie branży transportu ponadgabarytowego. Obecni byli reprezentanci firm przewozowych, pilotażowych, dźwigowych, a także producenci sprzętu specjalistycznego. Spotkanie rozpoczęło się o 15:00, gdy Prezes OSPTN – Łukasz Chwalczuk przywitał zebranych uczestników, przedstawił partnerów wydarzenia i podsumował ostatni rok działalności stowarzyszenia.
Wśród Partnerów wydarzenia znaleźli się: Diamentowy Partner – Goldhofer, Złoty Partner oraz Sponsor Atrakcji Wieczoru – Demarko Special Trailers, Złoty Partner – Faymonville, Srebrny Partner – Timex SA oraz firma paliwowa Shell.
W 2020 roku do stowarzyszenia dołączyło 13 firm, co obecnie przekłada się na liczbę 125 firm zrzeszonych w OSPTN. Z pewnością można stwierdzić, że reprezentuje ono większość firm w Polsce, które są pracodawcami w szerokopojętej branży transportu ciężkiego.
Kolejnym punktem podsumowania było przedstawienie działań podjętych na rzecz poprawy stanu prawnego i faktycznego członków OSPTN. Zostały omówione zmiany w projekcie Ustawy o Drogach Publicznych, a także problematyczne kwestie jakie są stałym wyzwaniem dla Członków OSPTN w Niemczech. Wobec powyższego do Komisji Europejskiej została złożona skarga w sprawie znajomości języka niemieckiego przez kierowców i załogę ponadgabarytowych pojazdów.
W tym miejscu uczestnicy połączyli się z Panią Margaretą Przybyłą, która wspiera OSPTN w działaniach przed organami europejskimi.
Istotne jest również, że OSPTN nawiązało liczne europejskie kontakty w tym m.in. z Aurorą Garcia de Sandoval z Europejskiej Komisji Mobilności i Transportu oraz z Ewą Ptaszyńską z tej samej jednostki.
Nie są to jedyne projekty europejskie, w których zostaliśmy poproszeni lub sami podjęliśmy inicjatywę konsultacji. Należą do nich również dyrektywa (UE) 2015/719, a także kwestia doubezpieczenia w Niemczech. Skarga w tej sprawie została złożona przez Prezesa OSPTN oraz zarejestrowana w systemie SOLVIT (3071/20/PL).
W dalszej części prezentacji wyszczególnione zostały działania OSPTN, w tym między innymi propozycja pytań na egzamin kierowcy.
Wielkim wyróżnieniem dla 2 członków OSPTN były nominacje w ESTA Awards 2020. Wyróżnione w kategorii transportu do 120 ton zostały Bedmet (wymiary zestawu do transportu: 34,0×6,0x7,2m 120t):
oraz JCS (6,5 m szer, 5.8 wys , 33 dł, 65 ton zespołu x 2 zestawy w konwoju).
Podjęte zostały również tematy zezwoleń w formie kopii, spotkania z firmą Evertop oraz licznych spotkań z przedstawicielami GDDKiA. Wspomniane zostały liczne projekty OSPTN takie jak szeroka konsultacja projektu Budowy 100 obwodnic, kontakt ws. DG Grow, uwagi do projektu o warunkach technicznych pojazdów nr 249 oraz do projektu rozporządzenia MI 288.
W ciągu ostatniego roku przedstawiciele OSPTN obecni byli na licznych spotkaniach Społecznej Rady Konsultacyjnej organizowanej przez GITD, na spotkaniach Forum Transportu Drogowego organizowanych przez ZMPD oraz na spotkaniach stowarzyszenia TLP. Warte uwagi są również spotkania z posłami Jerzym Polaczkiem oraz Piotrem Królem.
Wyróżnione zostały firmy zrzeszone w OSPTN, które zapłaciły w terminie składkę członkowską i dzięki temu miały możliwość skorzystania z poprawy swojego zlecenia transportowego. To działanie pozwoliło wyłapać podstawowe błędy, a także wysnuć ciekawe wnioski, które zostały szeroko zaprezentowane i opisane.
Niedługo przed Walnym Zgromadzenie odbyło się również spotkanie OSPTN z Sekretarzem Stanu – Panią Magdaleną Rzeczkowską – Szefową Krajowej Administracji Skarbowej.
Po podsumowaniu działań OSPTN uczestnicy mieli okazje zapoznać się z częścią praktyczną prezentacji i uzyskać odpowiedzi na istotne pytania związane z prawnymi aspektami prowadzenia działalności w branży transportu nienormatywnego.
Podczas przerw kawowych uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z ofertą Partnerów wydarzenia.
Nie brakło też czasu na rozmowy w tradycyjnej formie, których w ostatnich czasach nieco brakowało.
Po przerwie rozpoczęła się część zamknięta, w której udział mogli wziąć jedynie członkowie OSPTN.
Punktem kulminacyjnym były wybory nowych władz. Prezesem na trzecią kadencję jednogłośnie wybrany został Łukasz Chwalczuk, a zarząd oraz komisja rewizyjna uzupełniona została nowym twarzami.
Zarząd OSPTN:
- Łukasz Chwalczuk – Prezes Zarządu
- Krzysztof Bartosik (Faymonville)
- Rafał Ledwig (Schwerlast Aleksandra Ledwig)
- Adrian Michalski (Peter-Star Sp. z o.o. i Sp. – Sp.K.)
- Robert Skuratowicz (MTD Skuratowicz)
- Jakub Szewczyk (Centrans)
- Kamil Szczurowski (Usługi Dźwigowe Jan Szczurowski)
- Marek Walczak (Trans Maro Sp. z o.o.)
- Patricia Wiesiollek-Tkocz (TAG – Spezialtransporte & Projektlogistik)
- Marcin Zarzecki (Usługi Transportowe Krzysztof Zarzecki)
Komisja Rewizyjna OSPTN:
- Aleksandra Ledwig (Schwerlast Aleksandra Ledwig)
- Jacek Mańka (Demarko Special Trailers)
- Marcin Michalak (Goldhofer)
Po ogłoszeniu wyników i formalnym zatwierdzeniu roku 2020 w działalności stowarzyszenia ponownie rozpoczęła się część otwarta dla wszystkich uczestników spotkania, która poprzedzona została przerwą kawową.
Pakiet mobilności to kolejny z tematów, który wzbudza wielkie zainteresowanie branży transportowej. Szczegóły pakietu przedstawił w interesującej prelekcji Mateusz Włoch z firmy INELO:
Powyższa prezentacja zakończyła część merytoryczną wydarzenia, a w godzinach wieczornych wszyscy zapisani goście mieli okazję wziąć udział w kolacji i integracji do późnych godzin nocnych.
Konferencja OSPTN po raz kolejny zaskoczyła wszystkich zgromadzonych doskonałą frekwencją. Łącznie wzięło w niej udział ponad 100 osób, w tym wielu właścicieli firm i dyrektorów zarządzających. Członkowie OSPTN pozostają w przekonaniu, że celem nadrzędnym powinna być wspólna reprezentacja przed organami państwowymi i europejskimi, co finalnie doprowadzi do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów.
Autorem zdjęć jest Grzegorz Teperek (ballast.pl)