W dniu 09 czerwca 2016 r. odbyło się Walne Zgromadzenie oraz już trzecia otwarta konferencja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Nienormatywnego. Głównym tematem konferencji były istotne zmiany prawne. Liczne zmiany dotyczą zarówno transportu nienormatywnego, jak i pilotażu, dźwigów, a także definicji naczep. Na spotkanie przybyło ponad 120 osób z całego kraju.
Już na dwa dni przed konferencją przed podwarszawskim hotelem Lamberton w Ołtarzwie ujrzeć można było przepiękną naczepę firmy Goldhofer. Naczepa wzbudzała ogromne zainteresowanie nie tylko członków OSPTN, ale także licznych gości hotelu położonego w centralnej Polsce. W przeddzień konferencji dołączył do niej nowy ciągnik siodłowy marki Volvo, który niedawno zasilił tabor firmy Pana Michała Hinca – wieloletniego członka OSPTN.
Członkowie OSPTN zebrali się na sali konferencyjnej już o godzinie 9:30, aby wziąć udział w Walnym Zgromadzeniu OSPTN. Po licznych dyskusjach i formalnym zatwierdzeniu roku 2015 w działalności stowarzyszenia rozpoczęła się część otwarta dla wszystkich uczestników spotkania. Po krótkiej przerwie kawowej prelekcje Partnerów rozpoczął Pan Marcin Michalak z firmy Goldhofer, dzięki któremu zebrani goście mieli okazję poznać historię firmy, a także zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi niemieckiego producenta.
Ciągniki siodłowe przystosowane do najcięższego transportu zostały przedstawione przez firmę Volvo w osobie Pana Piotra Wernera. Największe zainteresowanie uczestników wzbudziło rozwiązanie związane z podnoszoną osią napędową dla układów 6×4 i 8×4, a także stosowana przez Volvo skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi. Obydwa rozwiązania znacząco wpływają na żywotność ciągnika, a także na znacznie mniejsze zużycia paliwa.
Prezes OSPTN – Łukasz Chwalczuk był autorem kolejnej prelekcji, który dotyczyła tematu przewodniego tegorocznej konferencji. Istotne zmiany w regulacjach prawnych interesują praktycznie wszystkich członków OSPTN. Producenci wzięli czynny udział w dyskusji dotyczącej definicji naczep, a piloci szeroko komentowali przygotowany projekt zmian dotyczących zasad i wyglądu samochodów przeznaczonych do pilotażu. Firmy transportowe skupiły się na pożądanych zmianach w zakresie ich działalności. W związku z rozszerzeniem działalności OSPTN również o sekcję dźwigową – istotnym celem jest wprowadzenie stałych zezwoleń dla dźwigów samojezdnych, co spotkało się z aprobatą obecnych przedstawicieli firm dźwigowych.
Po panelu dyskusyjnym przyszedł czas na uhonorowanie osób wyjątkowo zasłużonych dla OSPTN. Za wieloletnie zaangażowanie i pomoc w działaniach podejmowanych przez stowarzyszenie uhonorowani zostali Pani Halina Beń, Pan Przemysław Panas, Pan Kazimierz Skuratowicz oraz Pan Edward Skorupa. Ten miły akcent zakończył pierwszą część konferencji, a goście udali się na przerwę obiadową.
Rozwiązania dedykowane firmom transportowym przedstawione zostały przez Pana Łukasza Włocha z firmy OCRK. Poinformował on, w jaki sposób należy rozliczać czas pracy kierowców, a także jak zadbać, aby kontrole służb były tylko formalnością. Jego wystąpienia uzupełnił Pan Sebastian Hunicz, który na przykładach pokazał skuteczność prezentowanych rozwiązań.
W transporcie kołowym właściwe podejście do spraw eksploatacyjnych jest kluczowe i pozwala zaoszczędzić pokaźne kwoty pieniędzy. Uczestnicy przekonali się o tym fakcie słuchając interesującej prelekcji Pana Pawła Drabczyńskiego z firmy Drabpol. Zaprezentowany system monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach wychodzi naprzeciw wszystkim użytkownikom flot pojazdów i może okazać się doskonałym rozwiązaniem dla firmy ponadgabarytowych.
O tym, jak ważne jest odpowiednie ubezpieczenie mówił najpierw Prezes OSPTN – Łukasz Chwalczuk, by oddać mikrofon ekspertom z firmy Marsh – Panu Dariuszowi Klingerowi, Panu Damianowi Tomporowskiemu oraz Panu Wojciechowi Gumprechtowi. Jako specjaliści od ubezpieczeń, przedstawiciele firmy zaprezentowali wiele przykładów, w których odpowiednie ubezpieczenie pozwoliłoby przewoźnikowi spać spokojnie. Rozwiązania oferowane przez firmę Marsh z pewnością zapewniają bezpieczeństwo w działaniu w branży ponadgabarytowej.
O możliwościach finansowania modernizacji parku maszynowego informował na stoisku przedstawiciel firmy Societe Generale – Panem Grzegorzem Modlawski oraz Panią Anną Wołczacką. Firma SG Equipment Leasing Polska jest na polskim rynku aktywna już od 18 lat. Uczestnicy mogli się również dowiedzieć o współpracy Societe Generale z większością wiodących światowych dostawców środków transportu.
Pan Bartosz Wilczek, współpracujący na stale z członkiem stowarzyszenia – firmą Maro Trans, zaprezentował na stoisku przeciwkolizyjny system pomiaru wysokości przejazdu dla transportu – Giraffe G4. System ten eliminuje ryzyko uszkodzenia pojazdu i jego ładunku, gwarantując jednocześnie pomiar aż do 6 metrów.
Ostatnią prelekcją było sprawozdanie z działalności stowarzyszenia przedstawione przez Prezesa OSPTN. Poinformował on zebranych gości m.in. o międzynarodowej aktywności stowarzyszenia. W ostatnich miesiącach przedstawiciele OSPTN byli obecni na spotkaniu Europejskiego Stowarzyszenia Transportu Nienormatywnego w Monachium, a także na Targach Breakbulk Europe w Antwerpii. Nie bez echa przeszły także informacje o naszej reprezentacji branży ponadgabarytowej w Komisji Europejskiej podczas „Road Transport Conference”, a także przed organami państwowymi w Hiszpanii.