W czwartkowy wieczór 23 kwietnia w Paryżu, na corocznym bankiecie podczas wystawy Intermat w hotelu Hilton lotniska im. Charles’a de Gaulle’a odbyło się przedstawienie zwycięzców i finalistów oraz przyznanie nagród ESTA Awards 2015
Tegoroczny konkurs cechowała ostra rywalizacja, ESTA otrzymała rekordową liczbę zgłoszeń.
„Byliśmy absolutnie zachwyceni zarówno ilością jak i jakością tegorocznych zgłoszeń” powiedział Wim Richie, wiceprezes ESTA ds. przewozu oraz współkoordynator Jury nagród ESTA.”
„Odzew, jaki otrzymaliśmy pokazuje zarówno wysoką jakość jak i innowacyjność pracy wykonywanej przez członków ESTA – często w bardzo trudnych warunkach – przy jednoczesnym zagwarantowaniu, że bezpieczeństwo stanowi najwyższy priorytet.”
„Transporty ponadgabarytowe oraz usługi dźwigowe to najbardziej spektakularna część rynku przewozowego. Zarówno zachodnia Europa, jak i centrala część naszego kontynentu, może pochwalić się profesjonalnymi i odpowiedzialnymi firmami, które świadczą usługi na najwyższym poziomie. Udział polskich firm transportowych zrzeszonych w OSPTN na rynku europejskim wzrasta i mam cichą nadzieje, że w najbliższym czasie jeden z polskich przewoźników wygra ten jakże honorowy tytuł ESTA Awards” – komentuje Łukasz Chwalczuk, prezes zarządu OSPTN.
Oto szczegóły:
DŹWIGI TELESKOPOWE UDŹWIG ≤ 120 T
ZWYCIĘZCA
Wagenborg
Podczas prac w Hadze w Holandii firma Wagenborg Nedlift zdołała pomyślnie wykonać ambitny projekt podniesienia wyposażenia klimatyzacyjnego na dach budynku holenderskiego ministerstwa zdrowia i opieki społecznej, radząc sobie z niełatwym zadaniem wprowadzenia dźwigu na dziedziniec, z którego ładunek miał zostać podniesiony
FINALISTA
Koninklijke Saan
Firma Koninklijke Saan miała za zadanie podnieść 600 metrów rurociągów dla wody pitnej przy użyciu dziesięciu dźwigów teleskopowych o udźwigu od 70 do 90 ton równocześnie. Zlecenie na południu Amsterdamu było szczególnie trudne ze względu na fakt, że było wykonywane w środku obszaru zamieszkałego przy bliskości mieszkań, co wymagało szczególnych zdolności komunikacyjnych.
DŹWIGI TELESKOPOWE UDŹWIG > 120 T
ZWYCIĘZCA
Vernazza Autogru
RFI, Włoskie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe, zleciło firmie Vernazza Autogru trudne zadanie przemieszczenia lokomotywy oraz pierwszego wagonu pasażerskiego międzymiastowego pociągu osobowego, który wykoleił się przez osunięcie ziemi. Na szczęście nikt nie zginął, lecz pociąg był niebezpiecznie zawieszony na klifie wznoszącym się nad oceanem, blokując linię kolejową między włoską Riwierą a Francją.
FINALIŚCI
Koninklijke Saan
Zadanie firmy Koninklijke Saan, pracującej dla klienta Ballast Nedam nad nowym projektem budowlanym na lotnisku Schiphol w Amsterdamie, polegało na podniesieniu 66 ton konstrukcji stalowych, dostarczonych na plac budowy w trzech częściach po 22 tony, za pomocą 3 dźwigów teleskopowych. Projekt był realizowany na ograniczonej przestrzeni, nad pomieszczeniami podziemnymi – i musiał być wykonywany w granicach surowych przepisów lotniska dotyczących prac w pobliżu samolotów.
Mediaco Cote D’Azur
Firma Mediaco pomyślnie wykonała skomplikowany i ambitny projekt w wiosce Pegomas w departamencie Alpes-Maritimes w południowo-wschodniej Francji. Projekt obejmował usunięcie trzech osłabionych, popękanych, betonowych belek o wadze 85 ton, które spowodowały zamknięcie mostu nad rzeką Siagne.
Wagenborg
W cukrowni Vierverlaten w Groningen w Holandii, konieczny był montaż nowej jednostki filtracyjnej. Pokonanie dwóch estakad rurociągów i zamontowanie jednostki w budynku przetwarzania wiązało się z wieloma wyzwaniami dla firmy Wagenborg, lecz prace wykonano na czas, całkowicie spełniając oczekiwania klienta. Wykorzystano między innymi 400 tonowy dźwig ruchomy Tadano Faun oraz 250 tonowy dźwig ruchomy GMK 6250.
DŹWIGI KRATOWNICOWE
ZWYCIĘZCA
Sarens [Belgia]
Firma Sarens wzniosła 3 turbiny wiatrowe, każda z wieżą o wysokości 135 metrów i o wydajności 7.5 MW, na zlecenie farmy wiatrowej Enercon w Holandii, korzystając z CC 8800-1, wyposażonego w nowy Boom Booster, specjalny rodzaj wysięgnika zwiększający udźwig żurawia.
FINALIŚCI
Hareket
Wiosną 2014 r. firma Hareket zamontowała 4 zbiorniki kontenerowe o wadze od 480 do 510 ton każdy na pokładzie zbiornikowca w stoczni Tuzla Gemi w Istambule w Turcji, zmagając się z trudnościami takimi jak brak przestrzeni oraz słaba nośność gruntu. Wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe Demag CC 2800
Mammoet Europe
Klient firmy Mammoet budował nowy samopodnośny statek hydrotechniczny do instalacji turbin wiatrowych; ostatnia faza projektu obejmowała instalację jego czterech podpór, każda o długości 87 metrów i wadze 920 ton, do czego Mammoet wykorzystał LR13000, największy żuraw gąsienicowy na świecie, który po raz pierwszy został wyposażony w dwukratownicowy wysięgnik PowerBoom.
Wagenborg
W czerwcu zeszłego roku firma Wagenborg Nedlift wykonała niespotykaną operację dźwigową w elektrowni Lausward niedaleko Düsseldorfu w Niemczech, dokonując przeładunku turbiny gazowej o wadze 478 ton oraz generatora o wadze 457 ton z pokładu statku na samobieżne platformy SPMT za pomocą dwóch współpracujących ze sobą żurawi gąsienicowych LR1750.
TRANSPORT – PRZYCZEPA Z ŁADUNKIEM PONIŻEJ 120T GCW [WAGA BRUTTO]
ZWYCIĘZCA
Ville Silvasti Transport
Firma Silvasti przewiozła dwa zbiorniki wodne o objętości 800 metrów sześciennych na odległość ponad 300 km używając przyczep z systemem łączącym zaprojektowanych do przewozu wież turbin wiatrowych, co pozwoliło klientowi na ukończenie budowy zbiorników w fabryce, dostarczenie ich ukończonych w całości, i zminimalizowanie kosztów by poprzez zmniejszenie ilości pracy wymaganej po drodze.
FINALIŚCI
Emil Egger
W 2013 r. Szwajcarska firma Stadler Altenrhein AG otrzymała kontrakt na dostarczenie 118 ponadgabarytowych piętrowych wagonów kolejowych do Aeroexpress w Moskwie. Po rozpoczęciu pracy w styczniu 2014, Emil Egger dostarczył ze Szwajcarii na czas trzy kompletne pociągi do siostrzanej spółki producenta w Mińsku na Białorusi, za pomocą 14 specjalnych transportów rozciągających się na obszarze trzech różnych unii celnych, będących połączeniem transportu drogowego, kolejowego i morskiego.
Fagioli
Firma Fagioli przewoziła sekcje samolotów Airbus 380, największych samolotów pasażerskich świata, z Nola do Neapolu we Włoszech. Przy wadze czterech ton każda z sekcji była bardzo delikatne, a ich wymiary sprawiały, że zadanie wymagało wielu dogłębnych badań i trudnych operacji dźwigowych. Przy średniej prędkości pomiędzy 5 a 10 km/h, podróż każdej partii ładunku zajęła 6 godzin.
Mammoet Europe
Nowy terminal zakładu dystrybucyjnego Norweskiej firmy Gassco Emden wymagał prefabrykacji i dostarczenia „dokładnie na czas” 148 modułów z Delfzijl w Holandii. Wiele z modułów miało bardzo duże wymiary i wysoko położony środek ciężkości, a projekt częstokroć wymagał pozyskania zezwoleń na przewóz ładunku przez obszar zamieszkany w bardzo krótkim terminie.
TRANSPORT – PRZYCZEPA Z ŁADUNKIEM POWYŻEJ 120T GCW [WAGA BRUTTO]
ZWYCIĘZCA
ALE
Firmie ALE zlecono zaplanowanie i wykonanie przewozu transformatora od producenta w Stafford, Wlk. Brytania, pod dźwig załadunkowy w porcie Ellesmere, skąd miał zostać wysłany do Indii. Skomplikowana trasa długości 70 mil obejmowała podróż przez obszary zamieszkane oraz zakorkowane centra miast, stanowiąc okazję do pierwszej demonstracji należącej do ALE ciężarówki Trojan.
FINALIŚCI
Friderici Special
W jednym z największych transportów drogowych wykonanych w Szwajcarii, firma Friderici przewiozła 302-tonowy generator – wraz z 20-tonowym adapterem – z zatoki Auhafen w Basel do zakładu firmy Alstom w Birr, na trasie liczącej 109 km, której przebycie wymagało przejechania przez liczne wioski i miasta oraz przesunięcia jednej zabytkowej fontanny.
Mammoet Europe
Firma Mammoet przewiozła ważący 150 ton i mierzący 25 metrów zbiornik ciśnieniowy dla sieci ciepłowniczej z miejsca produkcji na plac budowy oraz zamontowała go na fundamentach w Arnhem w Holandii, przy użycu przyczep, barki i ruchomych żurawi. Zwykle ładunek takich rozmiarów musiałby zostać przewieziony na podwójnych przyczepach, lecz ze względu na ograniczenia na trasie firma Mammoet musiała skorzystać z pojedynczej, konwencjonalnej przyczepy o 12 osiach z czteropunktowym złącze hydrauliczny w celu zapewnienia stabilności ładunku.
Kahl & Jansen
Firma Kahl & Jansen została wytypowana ze względu na przewiezienie 341-tonowego transformatora z zakładu jego produkcji w Nadrenii do portu towarowego w Krefeld na Renie przy użyciu kombinacji pojazdów o od 24 do 34 osi. Narzucone przez władze ograniczenia dotyczące przekraczania licznych mostów spowodowały decyzję o skorzystaniu z konfiguracji Schnabela, polegającej na użyciu kombinacji 24-osiowych pojazdów z płaską przyczepą na sekcjach z otwartymi drogami oraz 34-osiowych na mostach.
TECHNIKI ŁĄCZONE
ZWYCIĘZCA
Sarens [Holandia]
Podczas renowacji drugiego pod względem ruchliwości mostu nad najbardziej ruchliwą drogą wodną w Holandii, firma Sarens zastosowała połączenie transportu wodnego, platform SPMT, dźwigów teleskopowych, podnośników linowych, systemów podnośnikowych i szynowych oraz suwnic do instalacji 4 połączonych belek stalowych o masie 1,650 ton naprzeciw oraz poniżej mostu. Największym wyzwaniem było przeprowadzenie obecnych podpór pod mostem przenoszenie środkowej belki do góry nogami za pomocą podnośników tłokowych przy prześwicie 2 centymetrów.
FINALIŚCI
Fagioli
Firma Fagioli została wytypowana za pracę przy „jumboizacji” – to znaczy dodaniu całkowicie nowej sekcji – do liniowca MCS w Palermo we Włoszech. Zadanie to obejmowało montaż 1,997 tonowej sekcji oraz transport na szynach ślizgowych ważącej 13,750 ton sekcji dziobowej przy użyciu 20 płóz o udźwigu 1,000 ton każda i platform SPMT o łącznej długości 80 osi.
Mammoet Europe
Wieże „J-lay” są stosowane na statkach do kładzenia rur działających na głębokim morzu. Wieża opuszcza rurociąg pionowo, aż osiągnie dno morskie, gdzie następnie zgina się go, i osadza poziomo na dnie (jego kształt przypomina wtedy literę J). Klient firmy Mammoet otrzymał zamówienie na wymianę kosza (systemu awaryjnego zatrzymania i wyciągania) takiej właśnie wieży „J-lay” a firmę Mammoet zakontraktowano jako podwykonawcę do zdemontowania z wieży starego kosza oraz zamontowania nowego, wraz z agregatem wysokociśnieniowym
Sarens [Belgia]
Budowa tunelu Lee w Londynie była skomplikowanym projektem, obejmującym montaż 40 betonowych podpór o wadze 75t każda w jednym z najgłębszych szybów w Londynie. Montaż betonowych podpór wymagał wykonania kolejnych kroków w skomplikowanej sekwencji, oraz przy skrajnie wąskim marginesie tolerancji.
BEZPIECZEŃSTWO
ZWYCIĘZCA
Mammoet Europe
Wciągnik pomocniczy COGAS to system, który podczas podnoszenia stale dostosowuje pozycję haka względem środka ciężkości. Można powiedzieć, że to 50-tonowy wciągnik ze stalową liną połączony z bezprzewodowym pilotem sterującym i wyświetlaczem obciążenia przy panelu zdalnego sterowania operatora, zamocowany pomiędzy hakiem dźwigu a ładunkiem, działający jako zawiesie o regulowanej długości. Używa się go razem z zawiesiem o stałej długości. Urządzenie ma uczynić skomplikowane operacje dźwigowe o wiele prostszymi i bezpieczniejszymi, przy jednoczesnym zachowaniu prostoty obsługi.
FINALIŚCI
BMS
Producenci dźwigów instalowali do tej pory systemy pozwalające robotnikom pracującym na rusztowaniach zaczepiać uprząż podczas pracy na wysięgniku. Jednakże do tej pory robotnik musiał się schylać i rozłączać zaczep uprzęży przy końcu każdej sekcji wysięgnika. System BMS zamontowany jest w sposób ciągły, co pozwala robotnikowi na poruszanie się wzdłuż całej długości wysięgnika.
Peinemann
Podczas pracy dla Exxon Mobile należało usunąć oraz wymienić 60 tonową wiązkę przy bardzo ograniczonej przestrzeni do pracy – na przykład, wolna przestrzeń pomiędzy balastem a najbliższą wieżą wynosiła tylko 2 cm. Jednakże największym wyzwaniem było utrzymanie wysięgnika poniżej przebiegającego górą kanału, zawieszonego bezpośrednio nad dźwigiem. Pracę wykonano przy użyciu LTM-1400 7.1.
Wagenborg
Operatorzy platform samobieżnych SPMT firmy Wagenborg Nedlift musieli uporać się z problemem podczas długodystansowych operacji transportowych: tracili dużo czasu na chodzenie wzdłuż platform SPMT trzymając w ręku panel zdalnego sterowania. Aby ułatwić im życie, firma Wagenborg Nedlift zaprojektowała platformę pomocniczą dla SPMT. Platforma została zaprojektowana przez inżynierów firmy przy współpracy z członkami personelu HSEQ oraz operatorami platform SPMT; jest składaną platformą podłączoną do jednostki zasilającej SPMT. To praktyczne i bezpieczne rozwiązanie.
INNOWACJA – UŻYTKOWNIK KOŃCOWY
ZWYCIĘZCA
ALE
Ze względu na rosnącą liczbę projektów wymagających podnoszenia coraz większych ciężarów na większe wysokości, ALE zaprojektowała podnośnik Mega Jack 800. Posiada on nośność 800t na kolumnę i został zaprojektowany do wypełnienia luki pomiędzy możliwościami konwencjonalnych podnośników o nośności 60-500t i zaprojektowanym przez ALE systemem Mega Jack, o nośności 5,200t na kolumnę. The Mega Jack 800 pomyślnie ukończył swój pierwszy projekt w czerwcu 2014, wymianę mostu Loenerslootse w Bredzie w Holandii.
FINALIŚCI
Collett & Sons
Dostrzegając lukę w rynku transportu coraz cięższych odlewów staliwnych i transformatorów, firma Collett poprosiła firmę Scheuerle o zaprojektowanie i zbudowanie największego mostu belkowego w Europie w celu rozszerzenia swojej floty. Collett przejął odpowiedzialność za most belkowy o nośności 550t w lipcu 2014, trafiając na okładki wszystkich czasopism w branży. W projekcie wykorzystano wiele innowacyjnych rozwiązań, np. w rozdzielnikach obciążenia z podłużnymi belkami, które mogą być używane z lawetami transportowymi połączonymi w 2, 3, lub 4 rzędach.
Fagioli
Firma Fagioli została wytypowana za swoją nadzwyczajną pracę przy instalacji czterech sekcji wieży Isozaki Tower w Mediolanie, jednego z najwyższych budynków we Włoszech, mającego wysokość 202 metrów. Szczególnym wyzwaniem była operacja opuszczania ładunku we „wnętrzu” wieży. To wymagające szczególnej precyzji zadanie zostało ukończone bez żadnych wypadków.
Sarens [Belgia]
Rosnące zapotrzebowanie na podnoszenie coraz cięższych ładunków na coraz większą wysokość skłoniło firmę Sarens do powiększenia swojego katalogu wolnostojących systemów samoprzestawnych. The CS5000 ma nośność 5,000t na kolumnę a jego wysokość podnoszenia sięga ponad 20 metrów. Sarens po raz pierwszy wykorzystywał CS5000 podczas budowy dużego statku do układania rur, Pioneering Spirit, największego statku tej klasy na świecie.
INNOWACJA – PRODUCENCI
ZWYCIĘZCA
Liebherr-Werk Ehingen
Innowacyjny nowy dźwig Liebherr LTM 1300-6.2 stosuje zupełnie nową koncepcję jednostki napędowej nadbudowy. Zamiast zwyczajowego układu z dwoma silnikami, 300-tonowa maszyna napędzana jest przez pojedynczy silnik nośny z mechanicznym układem napędowym nadbudowy. Korzyści płynące z tej konfiguracji to łatwiejsza konserwacja i większa nośność, ponieważ mniejsza pozwala wykorzystać zaoszczędzoną masę na komponenty nośne.
FINALIŚCI
Nicolas Industrie
Firma Nicolas, członek grupy TII Group, została wytypowana za Scheuerle-Nicolas Superflex, teleskopową naczepę z przestawnym, dwuosiowym wózkiem podpierającym, który może zostać łatwo i bezpiecznie zdemontowany przez jedną osobę bez pomocy żurawi oraz wózków widłowych, co oznacza zwiększony komfort i bezpieczeństwo, a jednocześnie zmniejsza koszty zatrudnienia i sprzętu.
Palfinger
Nowy system pomocniczy firmy Palfinger, P-Fold, sprawia, że składanie i rozkładanie dźwigu staje się łatwym zadaniem dla operatora dźwigu. Wszystkie ruchy dźwigu są aktywowane przez tylko jedną dźwignię sterującą. To w znaczący sposób zwiększa komfort operatora, zapobiega kosztownym uszkodzeniom i zmniejsza czas rozstawienia.
Terex Cranes
Aby zwiększyć nośność i wysokość roboczą żurawia gąsienicowego CC8800-1, firma Terex Cranes zaprojektowała zestaw Boom Booster. Przy wysięgniku o strukturze kratownicy, szerokości 10 metrów i długości nawet do 72 metrów, został on zaprojektowany z myślą o podnoszeniu ciężkich ładunków na długim wysięgniku, jak np. w branży petrochemicznej, przy wznoszeniu turbin wiatrowych oraz budowie elektrowni.
PLATFORY SAMOBIEŻNE SPMT
ZWYCIĘZCA
Mammoet Europe
Dwa pokłady dla nowego mostu nad drogą wodną Botlek w Rotterdamie – każdy ważący 5,000 ton i długi na 90 metrów – zostały zmontowane w terminalu Mammoet Heavy Lift w Schiedam. Firma wykorzystała platformy SPMT do załadowania pokładów na barki w celu przeniesienia ich na miejsce montażu, gdzie z kolei wykorzystano SPMT do wyregulowania wysokości pokładu. Nowy most Botlekbrug będzie jednym z największych mostów ruchomych na świecie.
FINALIŚCI
Hareket
Firma Hareket przewiozła dwa żurawie portowe Liebherr o wadze 1,256 ton za pomocą platform SPMT oraz barki z miejsca ich montażu w Derince do portu Evyap w Turcji, na dystansie ponad 15 km. Żurawie miały wysokość 117 metrów, szerokość 28 metrów i długość 78 metrów. To największy tego typu projekt wykonany w Turcji w całej historii
Sarens [Belgia]
Firma Sarens została poproszona o pilne przeniesienie ważącego 1,834t dźwigu kontenerowego STS do stacji naprawczej po tym, jak został on uszkodzony w kolizji statków w porcie Bremerhaven. Jako że dźwig stał się niestabilny, duża część nabrzeża nie mogła być wykorzystana, a ze względów bezpieczeństwa, zakazano wszelkich prac pod dźwigiem STS dopóki nie został on ustabilizowany. Używając SPMT o łącznej długości 104 osi oraz 8 źródeł zasilania Kamag K2400ST wraz z modularnymi układami belek i stężeń, Sarens ukończył zadanie już w półtora tygodnia.
Wagenborg
Firma Wagenborg Nedlift przewiozła i podniosła 8 olbrzymich cystern, każda ważąca 325.5 tony, i mierząca 38.5 metrów długości, z nabrzeża w Willebroek w Belgii do terminalu Dong Hejre w Fredericii w Danii. Cysterny zostały przetransportowane do Rotterdamu za pomocą barki oraz przeładowane za pomocą pływającego dźwigu na SPMT. Cysterny i SPMT zostały następnie przewiezione statkiem dźwigowym do Danii, po czym przebyły ostatnie 6,5 kilometra do miejsca swojego przeznaczenia załadowane na podwójne, 16 osiowe SPMT Scheuerle wyposażone w 2 źródła zasilania po 350 kW każde.