ZGŁOSZONE FIRMY


ESA logistika Polska
Transport 112-tonowych układów kompresorowych

Fracht FWO Polska
Transport dwuczłonowych pociągów z Bydgoszczy do Ghany
ESA logistika Polska
Transport 112-tonowych układów kompresorowych
Naszym zadaniem było przetransportowanie 9 szt. specjalistycznych układów kompresorowych, przeznaczonych do montażu na oceanicznych jednostkach pływających FPSO – Projekt Agogo. Wymiary trzech największych wysyłanych urządzeń to: długość 14,10 m, szerokość 5,11 m, wysokość 5,35 m, a masa każdego z nich wynosiła 112 t.
Układy załadowane zostały na specjalistycznych naczepach modułowych THP marki Goldhofer, tworzących w sumie 13 linii osiowych. Zestaw po załadowaniu osiągnął następujące wymiary: długość 30 m, szerokość 5,11 m, wysokość 6,37 m i masa 185 t.
Ze względu na skalę operacji transportowej i ilość niezbędnych do uzyskania uzgodnień branżowych i zezwoleń, a także zakres prac adaptacyjnych – przygotowania do realizacji tych transportów rozpoczęliśmy już wczesną wiosną 2023 r.
Pomimo, że podobnej wielkości układy transportowaliśmy już w przeszłości do gdańskiego portu, tym razem napotkaliśmy dodatkowe utrudnienia, z którymi musieliśmy się uporać.
Wyzwania na etapie planowania trasy
W związku z rozpoczętą budową trasy S6 będącej Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej, która w związku z ograniczeniem skrajni pionowej w miejscu przecięcia nowobudowanej drogi ekspresowej z DK7 uniemożliwiła wykorzystanie uprzednio opracowanej trasy (po której transportowaliśmy podobne układy w poprzednich latach) konieczne było wyznaczenie nowej trasy, co okazało się nie lada wyzwaniem.

Mimo, że zakład producenta dzieli od portu w Gdańsku dystans ok. 25 km, wytyczona trasa miała długość 106 km, a jej pokonanie rozłożone zostało na 3 noce.
Ze względu na fakt, że przejazd odbywał się nie tylko po drogach krajowych, wojewódzkich i gminnych, ale również przez centrum Gdańska, przygotowanie trasy przejazdu wymagało zaangażowania wielu służb. Po przygotowaniu odpowiednich planów trasy, służby na bieżąco modyfikowały istniejącą infrastrukturę drogową do gabarytów pojazdów.

W trasie
Przygotowania do realizacji tych transportów oprócz całego procesu koordynacji, to też przygotowania trasy. Konieczne było docięcie gałęzi drzew rosnących wzdłuż trasy przejazdu na odcinku ok. 30 km do odpowiedniej wysokości umożliwiającej przejazd pojazdów nienormatywnych oraz opracowanie metody podniesienia dwóch kładek dla pieszych nad Traktem Św. Wojciecha w Gdańsku.
Operacja transportowa zakończyła się pełnym sukcesem i układy kompresorowe wyruszyły statkiem z portu w Gdańsku do odbiorcy w Azji zgodnie z planem, aby ostatecznie rozpocząć pracę na specjalistycznych platformach wydobywczych FPSO.


Fracht FWO Polska
Transport dwuczłonowych pociągów z Bydgoszczy do Ghany
W 2024 r. spółka FRACHT FWO Polska, część globalnej Grupy Fracht, zrealizowała usługę kompleksowej spedycji i transportu dostarczając składy kolejowe wyprodukowane przez zakład PESA w Bydgoszczy do Ghany w Zachodniej Afryce.
Wyprodukowane dla kolei w Ghanie dwa dwuczłonowe pociągi będą obsługiwać ruch pasażerski na nowej linii, łączącej port morski Tema z portem rzecznym Mpakadam.
Specjaliści FRACHT FWO Polska byli zaangażowani w wysyłkę już na pierwszym jej etapie obejmującym przygotowanie składów do transportu.
Wysyłka została podzielona na trzy etapy
1 . Przygotowanie pojazdów do wysyłki:
Po zakończeniu wszystkich niezbędnych testów, zestaw kolejowy o łącznej długości 46 m i masie 90 t, został podzielony do wysyłki na dwa człony, każdy o wymiarach: długość 23 m, szerokość 2,82 m, wysokość 4,16 m, masa 32 t i trzy podwozia o łącznym ciężarze 26 t.
Zespół FRACHT FWO Polska zapewnił klientowi wsparcie inżynieryjne w zaprojektowaniu, wykonaniu i certyfikacji specjalnych podpór umożliwiających załadunek pojazdów na zastawy transportowe. Wykonaliśmy też usługę pakowania podwozi i akcesoriów do specjalnie przygotowanych skrzyń spełniających wymogi transportu morskiego.
- Transport drogowy do portu Hamburg
Ten etap wysyłki obejmował dobór właściwego sprzętu, analizę tras przejazdu i wybór tej optymalnej, pozyskanie wszystkich niezbędnych zezwoleń. Po załadunku pojazdów na specjalistyczne zestawy drogowe obydwa człony każdego zestawu kolejowego zostały dostarczone do portu Hamburg w asyście niezbędnych służb i specjalistów FRACHT FWO Polska. Skrzynie z podwoziami i akcesoriami dojechały do portu oddzielnym transportem.
- Transport morski na odcinku Hamburg – port Tema
W porcie Hamburg człony pociągu zostały przeładowane z zestawów do transportu drogowego na podwozia typu „roll trailer”, następnie zabezpieczone i przemieszczone do ładowni statku, który bezpiecznie i na czas dotarł do portu Tema.
Wyzwania logistyczne
Dużym wyzwaniem logistycznym poza wytyczeniem bezpiecznej trasy przejazdu i uzyskaniem wszystkich niezbędnych zezwoleń był dobór odpowiednich zestawów transportowych i zaprojektowanie, wykonanie i certyfikacja specjalnych podpór umożliwiających załadunek pojazdów na zastawy transportowe. Operacja załadunku w hali produkcyjnej i wyjazd z niej były również dużym wyzwaniem ze względu na wymiary ładunku i ograniczoną przestrzeń.
Od samego początku projekt był realizowany pod stałym nadzorem Ministerstwa Transportu Ghany stąd bardzo duża presja na terminowość i bezpieczeństwo transportu. Termin wysyłki był kilkakrotnie przekładany ze względu na przeprowadzane dodatkowe testy pojazdów. Takie działania wymagały od FRACHT FWO Polska dużej elastyczności w ustalaniu kolejnych etapów wysyłki i znakomitej współpracy z naszymi partnerami realizującymi dostawę. Wyprodukowane dla kolei w Ghanie dwa dwuczłonowe pociągi będą obsługiwać ruch pasażerski na nowej linii, łączącej port morski Thema z portem rzecznym Mpakadam.
Transport zakończony sukcesem
Wyprodukowane przez bydgoskie zakłady PESA pojazdy spełniają najnowsze europejskie normy emisji spalin, są wyposażone w nowoczesne, ekologiczne silniki Stage V. To pierwsze tak przyjazne środowisku naturalnemu pociągi na kontynencie afrykańskim.
„Jesteśmy dumni, że Fracht FWO Polska realizuje projekt dostawy składów kolejowych dla Ghany, które zostały wyprodukowane przez tak renomowanego producenta jak PESA. Ta współpraca jest kluczowa w naszym zaangażowaniu w projekty logistyczne, mające wpływ na rozwój infrastruktury kolejowej na kontynencie afrykańskim. Stanowi i świadczy o naszym profesjonalizmie” – informuje Andrzej Bułka, prezes zarządu Fracht FWO.
FRACHT FWO Polska od lat współpracuje z największymi producentami na świecie w zakresie dostarczania różnorodnych pojazdów miejskich i drogowych do różnych destynacji na całym świecie. Dzięki doświadczonemu zespołowi Project jesteśmy gotowi zapewnić skuteczną i efektywną dostawę pojazdów spełniających najwyższe standardy emisji spalin oraz ekologicznych norm.
Oprócz globalnej obecności i doświadczenia, Grupa FRACHT aktywnie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju, dbając o minimalizację wpływu swojej działalności na środowisko naturalne. Firma wykorzystuje ekologiczne rozwiązania w realizacjach powierzonych zadań, dążąc do redukcji emisji i optymalizacji zużycia zasobów. Projekt realizowany z PESA wpisuje się w standardy określone w celach zrównoważonego rozwoju Grupy FRACHT.
Dostawa dwóch składów kolejowych wyprodukowanych przez Bydgoską PESĘ dla kolei w Ghanie jest kamieniem milowym we współpracy Fracht FWO Polska z jednym z największych producentów pojazdów kolejowych w Polsce.