Opis miejsca realizacji
Transport drogowy odbył się w dwóch etapach:
Pierwszy – z Portu Barkowego w Policach poprzez teren Oczyszczalni Police
Drugi – Drogą Krajową 114, następnie ulicami Polic: Jasienicką, Dworcową, Piotra i Pawła, na teren budowy Zakładów Chemicznych Police.
Mapę, szczegóły przejazdu oraz prac z związanych z organizacją przedstawiono na załączonej prezentacji.
Dokładny opis przewożonego ładunku z podaniem wymiarów, masy oraz innych istotnych właściwości
Rozładunek i transport zbiornika o długości 96m, średnicy 8,9m i masie 884t (łączna masa zestawu transportowego z ładunkiem: 1160t, o wysokości 10,94m) dla Projektu Polimery Police Grupy Azoty S.A.
Do transportu kluczowego elementu użyto 64 osi modułowych naczep transportowych PST wyposażonych we własne w zespoły napędowe PPU połączone w dwie grupy po 32 osie każda.
Manewrowanie z tak długim elementem nie byłoby możliwe, gdyby nie umieszczone na naczepach specjalne stoły obrotowe o nośności 600t każdy. Poza transportem kluczowego elementu wykonane zostały także inne transporty specjalistyczne. Łącznie wykonano ponad 200 transportów nienormatywnych dla tej inwestycji.
Transporty realizowane w okresie styczeń 2020 – styczeń 2022.
Całkowita masa przewiezionych ładunków niestandardowych to ok. 14 tys. ton.Do wykonania przewozów wykorzystano łącznie 80 osi modułowych.
Opis specyfiki oraz trudności, z jakimi poradził sobie Uczestnik w trakcie wykonywania usługi
Prace przygotowawcze trwały ok. 18 miesięcy (wrzesień 2019 – styczeń 2021)
Głównymi wyzwaniami były:
– prace budowane na terenie portu, oczyszczalni oraz na trasie przejazdu,
– terminowa wycinka drzew i uzależnienie prowadzenia prac od okresów lęgowych,
– usunięcie lub modyfikacja obiektów na trasie przejazdu będących w kolizji z pojazdem lub transportowanym ładunkiem,
– odpowiednie rozłożenie nacisków na podłoże w celu ochrony istniejącej infrastruktury przed uszkodzeniem,
– przejazd tak długiego, ciężkiego i wysokiego zestawu nocą, w warunkach zimowych (-13oC)
– na trasie przejazdu znajdował się pomnik 750-cio lecia Polic. Brak zgody na jego demontaż lub przestawienie skutkował koniecznością wydłużenia trasy przejazdu, dodatkowych prac przygotowawczych i manewrów z ładunkiem.
Inne ważne aspekty, które zdaniem Uczestnika uzasadniają jego zgłoszenie do Konkursu
Skala prac przed przystąpieniem do transportu.
Prace na terenie Portu Barkowego:
• opracowanie projektów i uzyskanie pozwoleń na prace budowlane,
• wzmocnienie nabrzeża – budowa i umocnienie nasypu o wysokości 1m,
• budowa tymczasowych punktów cumowniczych dostosowanych do typu statku,
• budowa rampy rozładunkowej długości 16m,
• budowa drogi tymczasowej z portu do oczyszczalni,
• rozładunek „ro-ro” z jednostki pływającej.
Prace na terenie Oczyszczalni Police:
• wymiana starych lamp na nowe z możliwością ich składania,
• poszerzenie drogi na terenie oczyszczalni,
• wyburzenie i przebudowa części budynku,
• przebudowa rurociągów i studzienek kanalizacyjnych,
• budowa drogi tymczasowej od oczyszczalni do wyjazdu na drogę publiczną,
• budowa mostu tymczasowego o długości 22m i nośności 650t,
• budowa dwóch mostów o rozpiętości 8m nad rurami technologicznymi.
Praca na trasie przejazdu po drogach publicznych:
• objazdy tras i analiza możliwości technicznych realizacji transportu,
• projekt i wdrożenie zmiany organizacji ruchu na czas prac i transportu,
• ekspertyzy stanu nawierzchni przed i po wykonaniu transportu,
• budowa wyjazdu z oczyszczalni na drogę publiczną DK114,
• uzyskanie pozwoleń na przejazd z ładunkiem ponadgabarytowym,
• demontaż napowietrznych linii energetycznych NN,
• wymiana starych przydrożnych lamp na nowe typu składanego,
• demontaż napowietrznych linii telekomunikacyjnych,
• demontaż napowietrznych linii energetycznych SN (przeniesienie pod ziemię),
• budowa tymczasowego przejazdu (bypass) pod linią WN,
• budowa i wzmocnienie dróg, skrzyżowań i poboczy płytami stalowymi,
• wycinka przydrożnych drzew ok. 700 szt.,
• demontaż trakcji kolejowej (tymczasowe przeniesienie pod ziemię),
• demontaż i zmiana oznakowania drogowego na demontowalne,
• wzmocnienie podziemnych przepustów drogowych i studzienek.
Opis miejsca realizacji
Trasa przejazdu od producenta w Polsce w Słupcy przez granicę Świecko do odbiorcy w Niemczech w Hamburgu.
Dokładny opis przewożonego ładunku z podaniem wymiarów, masy oraz innych istotnych właściwości
Belka suwnicy portowej dla portu w Hamburgu o wymiarach 53,00 x 2,70 x 3,00 i masie 72t
Środek ciężkości rozłożony równomiernie. Ładunek nie posiadał wyraźnie oznaczonych miejsc do zamocowania.
Opis specyfiki oraz trudności, z jakimi poradził sobie Uczestnik w trakcie wykonywania usługi
Podstawowym problemem tego transportu był dobór odpowiedniego zestawu transportowego. Masa oraz długość ładunku znacząco ograniczały możliwości transportowe. O ile jazda na wprost byłaby możliwa na każdym zestawie transportowym o tyle wykonywanie jakichkolwiek manewrów po załadowaniu elementu suwnicy na wieloosiowe zestawy typu SEMI, a tylko takie miały by techniczną możliwość załadowania ładunku o tak dużych wymiarach byłoby niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe z powodu małych promieni skrętu takich naczep.
Dlatego też konieczne było przygotowanie odpowiedniego sprzętu do wykonania tego zadania. Na potrzeby realizacji transportu belki suwnicy firma PETERSTAR postawiła na wykorzystanie tzw technologii „Nachalufer” – jest to rozwiązanie transportowe, w którym TYLKO ŁADUNEK jest elementem łączącym ciągnik siodłowy z wózkami naczepy. Dla zwiększenia manewrowości zestawu dodatkowo zastosowano stoły obrotowe, co umożliwiło ustawienie naczepy w czasie transportu pod innym kątem skrętu niż wynikało to z pozycji ładunku. Taka konfiguracja sprzętu pozwala na wyjazd załadowanego zestawu z miejsca załadunku oraz poruszanie się po drogach poza autostradą – gdzie konieczne były do wykonania precyzyjne manewry pomiędzy istniejącą infrastrukturą wokół drogi.
Po wybraniu odpowiedniego środka transportowego kolejną trudnością do rozwiązania było posadowienie i zamocowanie ładunku na stołach obrotowych. Należy w tym momencie zaznaczyć, że każdy z 2 stołów obrotowych ma wymiar powierzchni załadunkowej TYLKO 95 na 256cm co daje nam około 3,5% ogólnej powierzchni ładunku na której będzie się wspierał załadowany element. Na tak małej przestrzeni należy ładunek stabilnie postawić oraz bezpiecznie zamocować. Konieczne do tego było wykorzystanie kłonic, które pozwoliło ustabilizować ładunek względem przesunięć w poziomie jak również zastosowanie odciągów łańcuchowych.
Po wykonaniu najtrudniejszej części całego zlecenia jakim było zaplanowanie odpowiedniego sprzętu, który po załadunku miał wymiary całościowe 65m długości; 3,00m szerokości; 4,45m wysokości oraz masie całkowitej 130t pozostało już tylko wykonać transport po zaplanowanej wcześniej trasie przejazdu.
Należy tutaj zauważyć, jak istotne jest dobranie właściwego sprzętu do każdego zlecenia transportowego. Pozwala to w późniejszym etapie realizacji znacząco ograniczyć trudności w przejeździe jak również zmniejszyć koszty całego zlecenia (poprzez zmniejszenie ilość prac niezbędnych do wykonania). W naszym przypadku nie było potrzeby przebudowy i dostosowania drogi na potrzeby przejazdu, co w przypadku wykorzystania wieloosiowych naczep typu semi byłoby koniecznością.
Inne ważne aspekty, które zdaniem Uczestnika uzasadniają jego zgłoszenie do Konkursu
Wszystkie aspekty poruszone w poprzednim punkcie.
Opis miejsca realizacji
Trasa przejazdu po ulicy Kontenerowej w Gdyni na odcinku ~1km i dalej na tereny bazy kontenerowej. Po drodze przejazd pod wiaduktem.
Dokładny opis przewożonego ładunku z podaniem wymiarów, masy oraz innych istotnych właściwości
Dwa w pełni zelektryfikowane żurawie kratowe do montażu na platformach wiertniczych o wymiarach transportowych D:70xW:10,3xSz:10,1[m] oraz wadze 208t.
Opis specyfiki oraz trudności, z jakimi poradził sobie Uczestnik w trakcie wykonywania usługi
Ładunek nietypowy z wysięgnikiem nie zablokowanym. Transport wymagał wykonania ramy przegubowej, która pozwoliła na zastosowanie 5-grupowego zawieszenia a jednocześnie gwarantowała równomierne rozłożenie nacisków na poszczególne grupy podparcia. Największym wyzwaniem był czas na wykonanie zadania, które musiało się zamknąć w 2h zegarowych z uwagi na paraliż komunikacyjny okolicy wynikający z blokady ul. Kontenerowej oraz trwających przebudów. Dodatkowo demontaż bramownic oraz sygnalizacji.
Inne ważne aspekty, które zdaniem Uczestnika uzasadniają jego zgłoszenie do Konkursu
Istotnym kolejnym utrudnieniem było okno czasowe na załadunek na ponton na dalszą drogę ładunku, który musiał odbyć się z marszu i w ciągu nie więcej jak 5 godzin zegarowych. Ponton blokował wejście promu pasażerskiego a załadunek odbywał się metodą ro-ro z pontonem w pozycji prostopadłej do nabrzeża.