Transport powyżej 120 ton masy całkowitej 2025

Jesteś tutaj:

ZGŁOSZONE FIRMY

BEDMET

Transport 260-tonowej kolumny na teren petrochemii Olefiny III

DB-PRO

Dostawy 200-tonowych modułów dla elektrowni w Rybniku na 26 osiach

Ol-Trans

Transport gigantycznych zbiorników na gaz

Trill-Trans Anna Trill

173-tonowa palownica Liebherr na 12 osiach

Tymczasowe Drogi Modułowe

Wykonanie ramp dla transportu konstrukcji o masie 4000 t

BEDMET

Transport 260-tonowej kolumny na teren petrochemii Olefiny III

Transportowaliśmy kolumnę do produkcji butadienu na teren petrochemii Olefiny III w Płocku. Ładunek miał wymiary 71,00 m x 7,30 m x 7,00 m i masę 260 t.

Po analizie trasy przejazdu, zdecydowaliśmy o użyciu do transportu modułów samobieżnych SPMT wraz z obrotnicami. Wykorzystaliśmy zestaw modułów transportowych SPMT firmy Kamag dających łącznie 36 linii osiowych. Wymiary zestawu: 71,00 x 7,50 x 8,00 m i ciężar 432 t.

Przejazd odbywał się drogami publicznymi na terenie Płocka.

Przygotowania do transportu trwały ponad rok. W tym okresie usunęliśmy 12 drzew kolidujących z trasą przejazdu, przebudowaliśmy rurociąg, poszerzyliśmy drogi.

Panujące warunki atmosferyczne wymusiły na nas zastosowanie blach o łącznej powierzchni 2000 m2. Podczas transportu wyłączona została linia średniego napięcia, a następnie podniesiona na czas przejazdu.

Kluczowym aspektem była terminowość dostawy, związana też z reorganizacją prac oraz zamknięciem dróg na terenie OLEFIN III. Transport zakończyliśmy sukcesem.

DB-PRO

Dostawy 200-tonowych modułów dla elektrowni w Rybniku na 26 osiach

W październiku 2024 r. rozpoczęliśmy dostawy do nowo budowanego bloku gazowo-parowego elektrowni w Rybniku. Łącznie dostarczyliśmy 16 modułów HRSG. Po raz pierwszy tak ciężkie elementy wyjechały ze Szczecina na południe Polski. Najcięższe moduły ważyły 202 t, a ich wymiary to 30,00 x 4,10 x 3,65 m.

Specjalistyczny sprzęt

Jako jedyni w Polsce mogliśmy podjąć się tego wyzwania bezpośrednio z portu morskiego ze względu na nasze ultra niskie moduły marki Goldhofer z rodziny FT – czyli konfigurację, dzięki której można obniżyć pokład do 79 cm przy 4 oponach na jednej linii osi i pełnym obciążeniu i dalej można jechać z ładunkiem np. pod wiaduktem. Kolejny raz przekraczamy granice.

Dostawa obejmowała 16 modułów HRSG o masie do 202t. Do transportu najcięższych elementów konieczne było wykorzystanie naczepy zbudowanej z modułów dających łącznie 22 linii osiowych, spiętej z 4-osiowym ciągnikiem MAN TGX za pomocą szyi hydraulicznej.

Po załadowaniu najcięższe zestawy miały następujące parametry transportowe: długość 42,50 m, szerokość 4,10 m, wysokość 4,67 m i masa 290 t.

Specyficzny ładunek

Moduły HRSG jako elementy do transportu, to dosyć specyficzne ładunki, ponieważ ich konstrukcja charakteryzuje się niską sztywnością, co dodatkowo obciąża sprzęt podczas manewrów i w efekcie utrudnia transport. Konieczne jest więc przemyślane i odpowiednio zaprojektowane mocowanie ładunku na naczepie, a także szczególna uwaga kierowcy oraz pilotów podczas przejazdu.

Niektóre zakręty na trasie wymagały wykonania symulacji przejezdności z uwagi na bardzo małą ilość miejsca do manewrów. W przypadku zestawu złożonego z tak dużej ilości osi, ostre zakręty, gdzie ciągnik jest znacznie skręcony względem naczepy, wymagają wysokich umiejętności zespołu, dużej ostrożności i dokładności.

Miejscem załadunku była Stocznia Szczecińska.

Przebieg trasy: Szczecin – DK13 – Obwodnica Przecławia – węzeł Szczecin Zachód – A6 – węzeł Klucz – S3 – węzeł Myślibórz – S3 – węzeł Jordanowo – A2 – węzeł Poznań Zachód – S5 – węzeł Mosina – węzeł Rawicz – S5 – węzeł Żmigródek – węzeł Trzebnica – S5 – węzeł Wrocław Północ – A8 AOW – węzeł Wrocław Psie Pole – S8 – węzeł Oleśnica Północ – węzeł Syców Wschód – S8 – węzeł Wieluń – S8 – węzeł Łódź Południe – A1 – węzeł Częstochowa Północ – A1 – węzeł Gliwice Sośnica – A4 – PK Żernica – A4 – węzeł Gliwice Bojków – DK78 – Gliwice: ul. Rybnicka – DK78 – Rybnik ul. Gliwicka, Podmiejska, Ekonomiczna, Strefowa, Podmiejska

Miejsce rozładunku, to Elektrownia Rybnik

Wyzwania i trudności na trasie

Przygotowania zajęły blisko rok, na trasie została przebudowana infrastruktura drogowa.

Z pierwszym znacznym utrudnieniem spotkaliśmy się na obwodnicy Przecławia, a było nim rondo o specyficznej budowie. Dla umożliwienia przejazdu zestawów, rondo zostało przebudowane i wyznaczony został tymczasowy pas prowadzący przez środek ronda.

Proces uzyskania zezwoleń transportowych w przypadku tego projektu był również praco- i czasochłonny, bowiem warunkiem koniecznym było wykonanie ekspertyz 233 obiektów mostowych z czego dla kilkunastu obiektów konieczne było wykonanie specjalistycznych, szczegółowych kalkulacji, aby potwierdzić możliwość bezpiecznego przejazdu.

Dodatkowym wymaganiem dla kilkunastu obiektów była obecność grupy inżynierów podczas przejazdu, którzy mierzyli ugięcie obiektu przed i po przejeździe każdego z zestawów. Proces ten wymagał dodatkowej koordynacji. Dla kilkudziesięciu obiektów, z uwagi na ich stan techniczny, zdefiniowano szczególne wytyczne dla przejazdu każdego z zestawów.

Na całej trasie zestawom asystowały 2 ciągniki balastowe, które pomagały pokonywać trudniejsze odcinki ze znacznym nachyleniem drogi oraz ciasne zakręty. Oprócz konieczności przebudowy ronda, transport był okupiony licznymi demontażami infrastruktury. Sama koncepcja wyjazdu ze Szczecina była 3-krotnie zmieniana z uwagi na specjalne wymagania zarządców dróg odnośnie infrastruktury.

Konwój złożony z 2 zestawów potrzebował 4 nocy na przejazd ze Szczecina do Rybnika.

Ol-Trans

Transport gigantycznych zbiorników na gaz

Transportowaliśmy 8 zbiorników na gaz skroplony LPG o objętości 400 m3 każdy. Zbiornik miał wymiary: długość 33,70 m, szerokość 4,00 m, wysokość 4,25 m i ciężar 63 t. Warto dodać, że te zbiorniki, to największe zbiorniki jakie zostały wyprodukowane w 80-letnie historii firmy Chemet.

Do transportu użyliśmy naczep Faymonville Vario 3+5 spiętych z 4-osiowymi ciągnikami MAN TGX i Volvo FH16. Długość kompletnego zestawu transportowego wynosiła 55,00 m.

W trasie

Trasa przebiegała z Tarnowskich Gór do Gdyni.

Droga do Gdyni, choć stosunkowo prosta, wymagała odpowiednich pozwoleń i współpracy z władzami, ze względu na rozmiary transportowanych ładunków. Cały proces został zaplanowany z najwyższą starannością, aby uniknąć niepotrzebnych opóźnień czy problemów związanych z bezpieczeństwem.

Po naszej stronie była organizacja przejazdu oraz modernizacja infrastruktury. Podczas transportu wykonaliśmy następujące prace projektowe oraz budowlane: przebudowaliśmy trzy ronda, zdemontowaliśmy bariery ochronne na węźle BYTOM na autostradzie A1, zdemontowaliśmy latarnie oraz sygnalizatory świetlne.

Po dotarciu do Gdyni, kolejnym etapem był załadunek zbiorników na statek. Taki ładunek wymaga nie tylko odpowiedniej infrastruktury portowej, ale także specjalistycznego sprzętu do przeładunku. Użyto dźwigów o odpowiedniej nośności oraz precyzyjnych systemów mocowania, aby zapewnić stabilność zbiorników podczas transportu morskiego. Port Gdynia, z jego rozbudowaną infrastrukturą, stanowił odpowiednie miejsce do realizacji tego etapu.

Naszym zadaniem był również przeładunek i magazynowanie zbiorników na placu przeładunkowym w pobliżu portu do momentu podstawienia całej partii 8 szt. ładunku pod burtę statku.

Trill-Trans Anna Trill

173-tonowa palownica Liebherr na 12 osiach

Naszym zadaniem był transportu elementów wiertnicy obrotowej Liebherr LB 44 do palowania – sam korpus maszyny bez gąsienic i przeciwwag to masa 85 t. Pozostałe wymiary, to: długość 23,50 m, szerokość 3,50 m, wysokość 3,80 m.

Liebherr LB44, to jak do tej pory największa palownica, jaka została przywieziona do Polski. Realizowała prace geotechniczne w odcinku drogi S19 w miejscowości Dukla (woj. podkarpackie). Za jej pomocą wiercone zostały kolumny betonowe o głębokości 20 m.

Ciężar operacyjny maszyny po uzbrojeniu (zależnie od technologii) wynosi ok 173 t. Oprócz korpusu maszyny, cały osprzęt tj, przeciwwagi, gąsienice, osprzęt wiercący został przetransportowany za pomocą siedmiu aut/platform towarzyszących, które kompleksowo zrealizowała nasza firma.

Trasa wiodła z Monachium przez Zgorzelec do miejscowości Dukla w woj. Podkarpackim.

Do transportu wykorzystaliśmy naczepę Faymonville VarioMAX Light 3+5 sprzęgniętą z 4-osiowym ciągnikiem Volvo FH750. Wykorzystaliśmy w pełni możliwości załadunkowe naczepy względem dostępnych paragrafów. Wszystko przebiegło sprawnie, o czym można przekonać się z filmiku GDDKiA.

Tymczasowe Drogi Modułowe

Wykonanie ramp dla transportu konstrukcji o masie 4000 t

Naszym zadaniem było wykonanie części modułu doku pływającego o ciężarze 4000 t. Moduł ten był jedną z trzech części docelowych budowanego doku o długości 235,60 m. Jest zdolny do przyjmowania jednostek do dokowania o maksymalnej masie 24 000 t.

Wszystkie trzy elementy były scalane na wodzie. Transport miał miejsce z placu montażowego Odra Nowa na barkę transportową Carrier 17, a po jej przybiciu do Nabrzeża Drzetowskiego dalej na plac OP-10. W naszym zakresie znalazło się kompleksowe wykonanie ramp transportowych pod samobieżne moduły SPMT. Konstrukcję doku o masie ponad 4 000 t przetransportowano zestawem modułów samobieżnych SPMT dających łącznie 132 linie osiowe na barkę transportową, a następnie na nabrzeże odkładcze tj. plac OP-10 na terenie stoczni Wulkan w Szczecinie.

Nasza spółka Tymczasowe Drogi Modułowe była odpowiedzialna za dostarczenie i montaż tymczasowych powierzchni pod przejazd modułów samobieżnych SPMT z dokiem z placu montażowego Odra Nowa na plac OP-10. Firma Bedmet odpowiedzialna była za pojazdy SPMT.

Na barce transportowej wykonaliśmy, według naszej koncepcji rampy z płyt drogowych drewnianych, natomiast na placu OP-10 z płyt drogowych drewnianych i paneli aluminium ułożonych w kilku warstwach. Rozwiązanie to umożliwiło bezpieczne wykonanie prac i zgodny z założeniami transport, który prawdopodobnie był największym tego typu w Polsce i jednym z największych w Europie!

Był to największy transport gabarytowy w Polsce.