ZGŁOSZONE FIRMY
OL-Trans Sp. z o.o.
Transport 77-metrowego śmigła turbiny wiatrowej
PKS International Cargo S.A.
Konwój z 17-tonowymi pierścieniami statora
Sachs Trans International Sp. z o.o.
Transport elementów elektrowni wodnej w Alpach
TRANSDOR Dorota Chlechowicz
Transport elementów suwnicy
Transport Międzynarodowy Ireneusz Strychacz
Transport elementów kotła w konwoju 6 pojazdów
WOJTAN TRANSPORT Sp.j.
Transport 78-tonowego mostu tymczasowego
OL-Trans Sp. z o.o.
Transport 77-metrowego śmigła turbiny wiatrowej
Transportowaliśmy śmigło turbiny wiatrowej SGRE SG155 o wymiarach: długość 76,705 m x szerokość 4,322 m x wysokość 3,030 m w Niemczech. Trasa wiodła z Rostock Port na farmę wiatrową Sipsdorf.
Wykorzystaliśmy naczepę marki Goldhofer z przyczepą do transportu długich łopat, spiętą z ciągnikiem MAN TGX. Łączna długość zestawu transportowego to 89 m.
Największe wyzwanie
Ponieważ trasa prowadziła przez kręte wiejskie uliczki w pobliżu miasta Lensahn na północy Niemiec, wyzwaniem ze względu na długość zestawu, był przejazd przez wiejskie ciasne drogi dojazdowe.
PKS International Cargo S.A.
Konwój z 17-tonowymi pierścieniami statora
Na początku marca 2023 r. otrzymaliśmy zlecenie na transport dwóch ciekawych elementów – pierścieni statora. Każdy z nich miał 6 m średnicy, 1 metr wysokości i ważył 17 ton. Załadunek odbywał się w porcie DCT w Gdańsku.
Bezpieczny transport
Natychmiast rozpoczęliśmy procedurę uzyskania zezwoleń na przewóz. Aby upewnić się co do przejezdności trasy, skorzystaliśmy z usług sprawdzonej firmy pilotażowej. Wstępny objazd wykazał konieczność demontażu 4 znaków drogowych. Reszta trasy była przejezdna bez większych problemów.
Ponadto dla zwiększenia bezpieczeństwa, zdecydowaliśmy się na dodatkowy pilotaż, zarówno na wyjeździe z Gdańska, jak i przy wjeździe do Opola.
W trasę o długości ok. 700 km (większej niż zakładana, a to z uwagi na wyznaczone przez urzędników objazdy) wyjechał konwój składający się z dwóch zestawów. Przejazd na miejsce zajął dwie noce. Pod koniec kwietnia oba elementy bezpiecznie dotarły do strefy przemysłowej w Opolu.
Udział w konkursie Giganci Transportu jest pewnego rodzaju mobilizacją do podejmowania się zleceń na ładunki ponadnormatywne, a przez to zdobywania nowych umiejętności.
Sachs Trans International Sp. z o.o.
Transport elementów elektrowni wodnej w Alpach
Transportowaliśmy kadłub stojana będący częścią hydrogeneratora w elektrowni wodnej. Ładunek przewożony był w dwóch częściach, każda o wymiarach 7,0 x 3,5 x 4,3 m i masie 25 t.
Trasa przejazdu przebiegała z Polski przez Zgorzelec, granicę niemiecko-francuską w Chalampe do rozładunku we francuskich Alpach w miejscowości Avriuex.
Podczas planowania transportu prowadziliśmy liczne uzgodnienia z powodu wysokości zestawu. Dodatkowo konieczne było uzyskanie odrębnego pozwolenia na przejazd tunelem w Alpach francuskich, włącznie z jego zamknięciem na czas przejazdu.
Miejsce docelowe, czyli elektrownia wodna umiejscowiona jest w górzystym terenie. To miało wpływ na czas dotarcia: jazda krętymi serpentynami spowalniała transport.
Na uwagę zasługuje doskonała koordynacja projektu i praca całego zespołu.
TRANSDOR Dorota Chlechowicz
Transport elementów suwnicy
Realizowaliśmy dwa transporty elementów suwnicy o wymiarach: 34,625 x 1,777 x 3,360 m i masie 34,92 t i 35,410 x 3,389 x 3,352 m i masie 36, 85 t. Długość całkowita wyniosła 44,5 m.
Załadunek miał miejsce w miejscowości Kluczbork, a rozładunek w austriackim mieście Graz. Ze względu na wymiary ładunku, trasę zaplanowano przez terytorium 4 państw. Były to następująco: przejście graniczne Gorzyczki, przejście Brodske, przejście Bratislava-Jarovce.
Wart uwagi jest fakty, że ładunek po załadowaniu miał 6-metrowy zwis, co stanowiło duże wyzwanie dla całego zespołu. Powodowało też liczne utrudnienia podczas transportu i kolizje z infrastrukturą drogową.
Ponieważ transport wymagał dokładnego objazdu trasy, zawczasu zdemontowane zostały elementy infrastruktury. Do eskorty wymagane były 3 pojazdy pilotujące oraz obsługa techniczna.
Film z rozładunku:
Transport Międzynarodowy Ireneusz Strychacz
Transport elementów kotła w konwoju 6 pojazdów
Transportowaliśmy okrągłe elementy kotła, każdy o wysokości 3,70 m oraz średnicy 7,20 m i masie własnej 28 t z Gdańska do Stalowej Woli. W konwoju jechało 6 zestawów z takim ładunkiem.
Już przy planowaniu trasy, ze względu na gigantyczną szerokość 7,20 m, otrzymaliśmy 2 odmowy możliwości przejazdu na drogach minimum dwupasmowych. Pierwsza z powodu budowy drogi S7 przed Warszawą i brakiem zgody na dostosowanie oznakowania na przejazd oraz na budowę przepustu dla zwierząt na S17 w Janowie Lubelskim.
Poszukiwania alternatywnej trasy trwały tygodniami. Ostatecznie nowa trasa omijała te 2 odcinki przebudowy, najpierw drogą krajową jednojezdniową (zjazd z S7 na wysokości Płońska – DK10 – Wyszogród – Sochaczew – wjazd na A2), a następnie zjazdem z S17 do Lublina i dalej drogą wojewódzką nr DW 835 przez Frampol, Biłgoraj aż do wjazdu na A4.
Manewrowanie w krytycznych miejscach
Na tych dwóch objazdach musieliśmy usunąć, a następnie zamontować ok. 300 znaków pionowych oraz kilka sygnalizatorów świetlnych. Dodatkowo znaki musieliśmy demontować również w Gdańsku, a w Lublinie przejeżdżaliśmy w asyście obsługi technicznej, która wyłączała napięcie w trakcji trolejbusowej. Transport trwał sześć nocy.
Warto dodać, że ze względu na okienko czasowe musieliśmy jednocześnie poruszać się kolumną 6 pojazdów. W transport zaangażowanych było 11 pilotów i 4 auta techniczne.
Podsumowując, gigantyczna szerokość 7.20 m na gigantycznie długiej trasie z gigantyczną ilością samochodów tj. 6 zestawów – to było wyzwanie. Dojechaliśmy na miejsce!
WOJTAN TRANSPORT SP.J.
Transport 78-tonowego mostu tymczasowego
Naszym zadaniem był przewóz dwóch części mostu tymczasowego w konwoju dwóch pojazdów. Każdy z nich miał wymiary 45,00 x 3,10 m x 4,00 m i ciężar 78 t. Do pokonania był 80-kilometrowy odcinek drogi. Transport trwał 6 godzin, od 23:00 do 5:00 rano.
Trasa przejazdu, to: Szczawa – Poronin. Przewóz poprzedzony był dokładnym objazdem trasy przez firmę EBS Ewelina Michalska – firmę, która również zabezpieczała transport, zapewniając 2 pojazdy techniczne i 5 pilotów. Pojazdy poruszały się środkiem jezdni z maksymalną prędkością 40 km/h w odstępie ok. 100 m jeden od drugiego.
Przejazd przez ronda
Największym wyzwaniem podczas transportu okazał się przejazd przez dwa ronda w Mszanie oraz Skomielnej Białej, zjazd z drogi 28 na S7. By przejechać manewrowaliśmy sterowaniem osi naczepy po kilka centymetrów. Przejazd przez jedno z rond zajmował ok. 30 minut. Na rondach oraz wysepkach obsługa transportu rozkładała podkłady oraz wyrównania zabezpieczające jezdnię i umożliwiające przejazd.
Wyzwaniem wiec była długość pojazdów na wąskich drogach oraz rondach, a także czas trwania przejazdu.