Breakbulk Europe 2023: należy spodziewać się odrodzenia projektów energetyki jądrowej w Europie

Zakończyło się wydarzenie Breakbulk Europe 2023 odbywające się w Rotterdamie w dniach 06-08 czerwca br. i będące największym europejskim spotkaniem przedstawicieli branży logistyki oraz transportu ciężkiego, project cargo oraz transportu morskiego.

Tegoroczna edycja była miejscem do dyskusji na bieżące tematy i wymiany doświadczeń podczas paneli eksperckich. Targi te, to też okazja do zdobycia wiedzy i zapoznania się z najnowszymi technologiami i innowacjami branży, nawiązania nowych kontaktów biznesowych oraz wzmacniania już istniejących relacji.
W tematyce transportowej podczas dyskusji przewijały się tematy problemów kadrowych, głównie braku kierowców. Mówiono o wyjątkowo długich terminach wydawania zezwoleń w Niemczech oraz trudnościach w korzystaniu z pojazdów elektrycznych w transporcie ponadgabarytowym.

Panel „Projekty energetyki jądrowej”
Walka ze zmianami klimatycznymi, plany rządowe wycofania elektrowni węglowych i konflikt na Ukrainie, który nadal sieje spustoszenie na rynkach energii, to wszystko podsyca odrodzenie planów budowy nowych elektrowni jądrowych lub rozbudowę już istniejących, wśród kilku krajów europejskich np. Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Czech i Słowenii. To na co wszyscy powinni zwrócić jednak uwagę, to przeszkody pojawiające się na drodze ku pomyślności takich inwestycji.

A co z Polską?
Otóż sesja panelowa „Projekty energetyki jądrowej w Europie” podczas Breakbulk Europe koncentrowała się właśnie na staraniach Polski o budowę pierwszej elektrowni jądrowej na terenie kraju. Dyskutowano też o logistyce ładunków ponadnormatywnych przy realizacji tego typu projektów.

Udział w niej wzięli (na zdjęciu od lewej): Wayne Trent – kierownik ds. zakupów i kontraktów w firmie Bechtel, Glenn Mazijn – specjalista segmentu nuklearnego w firmie Mammoet, Łukasz Chwalczuk – prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego OSPTN oraz moderator panelu: Marco Poisler – dyrektor operacyjny w UTC Overseas.

fot. Breakbulk Europe

Projekt nabrał rozpędu po tym, jak Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) – państwowa spółka odpowiedzialna za zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski – podpisała w maju br. porozumienie z amerykańskimi firmami Bechtel i Westinghouse, określające plan budowy elektrowni jądrowej. Na mocy tego porozumienia, obie firmy utworzą konsorcjum do zaprojektowania i wybudowania elektrowni jądrowej, prawdopodobnie w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo w województwie pomorskim. W 2023 r. podpisana ma zostać jeszcze umowa na usługi inżynieryjne. Zgodnie z zapowiedziami rządu, budowa elektrowni ma się rozpocząć w 2026 r., a pierwszy reaktor ma zacząć pracę w 2033 r.

Podczas panelu Wayne Trent – kierownik ds. zakupów i kontraktów w firmie Bechtel, przedstawił plany dotyczące terminów realizacji i powiedział, że wstępne prace już się rozpoczęły. Odbyły się spotkania z lokalnymi firmami w celu omówienia możliwości współpracy, a to co może być dużym wyzwaniem, to pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników, co jest standardowym nieodłącznym problemem w realizacji tego typu projektów. Zwrócił też uwagę na potrzebę zaangażowania lokalnych firm w tak duży projekt.

fot. Breakbulk Europe

Łukasz Chwalczuk, prezes OSPTN, powiedział, że projekt będzie ogromnym wyzwaniem infrastrukturalnym i logistycznym już na etapie budowy: „Planowana lokalizacja Lubiatowo-Kopalino to teren nadmorski, ok. 10 km od wsi. W tej chwili nie ma odpowiedniej infrastruktury dla tego typu przedsięwzięcia. Potrzebna jest więc współpraca między właścicielem dróg, ministerstwem infrastruktury i innymi firmami, aby transportowane ładunki były przewożone w bezpieczny sposób”.

Mimo to Polska jest na dobrej drodze. Łukasz Chwalczuk mówiąc o rozwoju polskiej sieci drogowej, wskazał, że 20 lat temu w kraju było zaledwie 500 km autostrad, a teraz możemy pochwalić się niemal 5 tys. km dróg szybkiego ruchu: „Główne drogi są budowane lub przebudowywane, więc miejmy nadzieję, że dla transportu ciężkiego i ponadgabarytowego powstaną w ciągu najbliższych kilku lat nowe drogi, po których przewozy te będą mogły się poruszać”. I dodał też, że z przeprowadzonych podczas Breakbulk Europe rozmów wynika, że zainteresowanie projektem jest duże, także wśród firm spoza Polski, które także liczą na zlecenia przy budowie elektrowni jądrowej w Polsce.

Prezes OSPTN zwrócił również uwagę na niedawne postępy w cyfryzacji systemu wydawania zezwoleń dla pojazdów ponadnormatywnych oraz na spodziewanych zmianach w temacie pilotażu, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa.

Również Glenn Mazijn – specjalista segmentu nuklearnego w firmie Mammoet, omówił doświadczenia swojej firmy w realizacji podobnych projektów w innych częściach świata i wskazał podczas panelu na konieczność dostępu do tymczasowych magazynów i obiektów portowych podczas realizacji projektu takiej wielkości.

Poniżej rozmowa z Łukaszem Chwalczukiem podczas Breakbulk Europe 2023:

Galeria zdjęć polskich firm branży ponadnormatywnej oraz producentów sprzętu obecnych na Breakbulk Europe 2023:

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Langowski

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Fot. Łukasz Chwalczuk

Udostępnij
Facebook
LinkedIn
WhatsApp