Otrzymaliśmy pismo Ministra Infrastruktury i Budownictwa przekazujące do konsultacji społecznych projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zmiany są bardzo istotne dla naszej branży i jako OSPTN musimy wyrazić swoje stanowisko, w związku z czym organizujemy pilne spotkanie robocze.
Liczymy na obecność przewoźników, firmy dźwigowe, producentów, a także reprezentantów firm dysponujących SPMT.
Korzystne nowe regulacje:
-
Nowa definicja przyczepy
-
Nowa definicja modułu przyczepy oraz przyczepy modułowej – musimy dopilnować szczegółów
-
Wyłączenie żurawi samojezdnych spod obowiązku posiadania zezwoleń – w zakresie nacisków osi do 12 ton
-
Promesa na odstępstwo od warunków technicznych pojazdów
Regulacje, które mogą okazać się negatywne:
-
Nowa definicja pojazdu nienormatywnego
-
Wydawanie decyzji o odstępstwie od warunków technicznych pojazdów przejdą w kompetencje Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego
Zmiany niekorzystne lub braki:
-
Przejazd zespołu pojazdu złożonego z liczby pojazdów większej niż 2 będzie wymagał każdorazowo zezwolenia kat. VII – także na pusto!.
-
Zmiana zezwolenia kat. III
-
Zmiana zezwolenia kat. VII
-
Brak zmian w zakresie ładunku niepodzielnego
-
Brak nowej definicji naczepy – którą w zeszłym roku Departament Transportu Drogowego przyznał za konieczną do wprowadzenia – musimy tego dopilnować.
-
Brak definicji samojezdnych wózków modułowych (typu SPMT/PST)
-
Brak zmian w zakresie zezwoleń dla żurawi samojezdnych o RMC powyżej 60 ton
-
Brak zmian o kontroli pojazdów pilotujących przez diagnostów