Niska oś łamana Faymonville robi furorę
PA-X świętuje premierę na targach IAA
Centralnym tematem w budowie pojazdów jest od zawsze konstrukcja obudowy mostu. I to właśnie w dziedzinie osi łamanych Faymonville osiągnęła teraz nowy poziom rozwoju. Na ustach wszystkich są od niedawna trzy litery: PA-X.
Skrót ten pochodzi z naszej firmowej terminologii i oznacza „niską oś łamaną”. Praca nad ulepszeniem tego elementu pojazdu miała kilka celów. „Oczywiście oś powinna być jak najniższa, co było absolutnie możliwe do uzyskania przy wysokości ładunkowej 790 mm. PA-X ma jednak więcej zalet i umożliwia bezkonkurencyjny skok 600 mm” – wylicza główne cechy nowej osi odpowiedzialny za produkt Rainer Noe. W końcu, jak głosi hasło przewodnie PA-X: More than low! (Niżej niż niżej!) Dzięki temu, że cała koncepcja jest tak radykalna, nowa oś bije na głowę podobne produkty konkurencji.
790 mm wysokości ładunkowej przy skoku 600 mm
faymonville-niska-os-lamana-2
Oś PA-X jest dostępna dla zestawów CombiMAX i klasycznych naczep niskopodwoziowych MultiMAX. W przypadku CombiMAX można ją wykorzystać jako system semi-modułowy, łącząc tylną powierzchnię ładunkową PA-X z przednimi podwoziami PA-X (2 lub 3 zestawy osiowe). Daje to ciągłą powierzchnię ładunkową o długości 790 mm (w pełni opuszczoną). Tylną powierzchnię ładunkową można obecnie stosować modułowo także ze standardowymi elementami CombiMAX (zestawy 2-3 osiowe).
„W klasycznej naczepie niskopodwoziowej MultiMAX osie łamane PA-X umożliwiają dalszą optymalizację ładowności przy zachowaniu wysokości ładunkowej 790 mm. W tym celu MultiMAX można wyposażyć w pojedynczy lub podwójny mechanizm teleskopowy i w podwójne lub pojedyncze rampy hydrauliczne. Wszystko to przy szerokości 2850 lub 3000 mm” – tak Rainer Noe zachwala zastosowanie PA-X w segmencie naczep niskopodwoziowych.

faymonville-niska-os-lamana-1

Niska oś o bezkonkurencyjnym skoku – to naprawdę superpołączenie! Z PA-X można też osiągnąć ładowność powyżej 110 t w zgodzie z §70. Sztywna konstrukcja umożliwia ponadto transport ładunków kompaktowych (np. transformatorów) bez ustępstw w zakresie ugięcia.

About Jakub Mikuś