Naczepa Demarko ST-555-20W.M do transportu ciężkich pojazdów gąsienicowych

Na tegorocznym 31. Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firma Demarko zaprezentowała naczepę modułową ST-555-20W.M przystosowaną do transportu ciężkich pojazdów wojskowych o ciężarze do 50 t., np. armatohaubic Krab czy K9, czołgów Abrams, Leopard, Challenger, K2, a także mniejszych pojazdów kołowych i kontenerów.

Pojazd ma budowę modułową i zastosowano w nim wiele innowacyjnych rozwiązań, jak np. zdalne sterowanie naczepą. Nowa naczepa Demarko jest rozwinięciem modelu ST-775-20W, który został zamówiony przez Siły Zbrojne RP w zestawach z ciągnikami Jelcz C882.62 (system „Jak”). Realizację tego zamówienia rozpoczęto w 2019 r., obejmuje ono łącznie 23 zestawy, pierwsze 3 z nich trafiły do wyposażenia Wojska Polskiego w kwietniu 2022 r.

Fot. Demarko

Demarko ST-555-20W.M

Modułowa naczepa z obniżonym pokładem Demarko ST-555-20W.M porusza się na 5 osiach (rozstaw 1350 mm) o nośności po 12 t – 3 z nich to osie stałe, 2 wyposażono w hydrauliczny mechanizm skrętu. W takiej konfiguracji naczepa może przewozić ładunki o ciężarze do 50 t, jej masa własna to ok. 21,5 t (maksymalna masa 72,8 t), obciążenie przenoszone na siodło to 20 t. Całkowita długość naczepy wynosi 15 530 mm, pokład ładunkowy ma długość 11 335 mm, a jego szerokość to 3450 mm. Odłączana łabędzia szyja wraz z balkonem ma długość 3640 mm.
Naczepa ST-555-20W.M może być sprzęgana z dowolnym ciągnikiem siodłowym wyposażonym w sprzęg siodłowy o wysokości od 1250 mm do 1650 mm. Załadunek przewożonych pojazdów umożliwiają umieszczone z tyłu naczepy 2-segmentowe najazdy opuszczane i podnoszone hydraulicznie z możliwością opuszczania manualnego.

Pokład ładunkowy w części zewnętrznej jest obniżony (fot. K.Biskupska)

Cechą charakterystyczną pojazdu jest pokład ładunkowy obniżony w części zewnętrznej (wysokość do jazdy 960 mm), dzięki czemu po załadunku przewożonych wozów bojowych wysokość zestawu nie przekracza 4 m. Możliwa jest również wymiana modułów zewnętrznych i wyrównanie pokładu na całej jego szerokości. Kolejnym charakterystycznym elementem naczepy jest zastosowanie uniwersalnej łabędziej szyi wykonanej w technologii One-Hydra-Neck Technology.

Wysokość łabędziej szyi może być hydraulicznie regulowana, możliwa jest również zmiana siły nacisku na siodło ciągnika. Pokład ładunkowy został wyposażony w osprzęt niezbędny do mocowania przewożonego sprzętu (pierścienie mocujące, wsporniki, zamki do mocowania kontenerów, kliny itp.).
Na łabędziej szyi na obrotowych wspornikach zainstalowano 2 wyciągarki hydrauliczne (o uciągu 24 t każda). Napęd hydrauliki pokładowej zapewnia zamontowany na balkonie naczepy agregat składający się z pompy hydraulicznej i napędzającego ją 150-konnego silnika spalinowego. Zasilanie instalacji może być również zewnętrzne – np. z ciągnika siodłowego. Pompa obsługuje instalację hydrauliczną naczepy (m.in. mechanizm skrętu osi, opuszczanie najazdów, regulacja położenia łabędziej szyi, wyciągarki). Sterowanie naczepą może być zdalne, z użyciem 2 pilotów radiowych. W prototypie uwzględniono możliwość samoewakuacji zestawu z wykorzystaniem wyciągarek.

Na odpinanej łabędziej szyi zamontowano 2 wyciągarki hydrauliczne o uciągu 24 t każda, na balkonie instalowany jest agregat z silnikiem spalinowym napędzającym pompę hydrauliczną (fot. K. Biskupska)

Naczepa otrzymała nagrodę prezesa Targów Kielce, a firma Demarko wyróżnienie za aranżację swojego stoiska targowego.

Opracowanie Dariusz Piernikarski, redaktor naczelny miesięcznika „Samochody Specjalne”. Tekst pochodzi w nr 10/2023 „Samochodów Specjalnych”.

Stoisko Demarko podczas targoów MSPO 2023 w Kielcach (fot. K.Biskupska)

About Administrator