Volvo FH16 – najmocniejszy na świecie samochód ciężarowy

Volvo FH16, flagowy model Volvo Trucks, jest jednym z najbardziej prestiżowych samochodów ciężarowych na rynku, wysoko cenionym przez firmy transportowe i kierowców, poszukujących jak najwyższych osiągów, wydajności i komfortu.

Volvo FH16 idealnie sprawdza się jako ciągnik siodłowy w ciężkich zestawach drogowych, zestawach do przewozu dłużycy drzewnej, a także w szybkim transporcie wymagającym pojazdu o doskonałych właściwościach jezdnych i wydajności.

Obecnie ten najmocniejszy na świecie, produkowany seryjnie, samochód ciężarowy jest dostępny z 16-litrowymi silnikami nowej generacji K, rozwijającymi moc 750, 650 lub 550 KM, z których każdy spełnia normę emisji spalin Euro 6. Poza większą czystością spalin, nowe jednostki napędowe cechują się także zwiększonym momentem obrotowym przy niskich prędkościach obrotowych, bardziej wydajnym hamulcem silnikowym oraz większą cichobieżnością.

Wszystkie silniki współpracują ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Każda z wersji silnika jest wyposażona w hamulec silnikowy Volvo VEB+, o maksymalnej mocy hamowania zwiększonej z 425 do 470 kW i dostępnej przy 2200 obr/min, który przyczynia się do dalszej poprawy bezpieczeństwa jazdy i ogranicza zużycie hamulców zasadniczych.

Tym, co odróżnia Volvo FH16 od innych pojazdów na rynku, jest bezkonkurencyjna skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi oraz podnoszenie osi tandem, które zmniejsza zużycie paliwa i promień skrętu, a także polepsza własności trakcyjne.

I-Shift z biegami pełzającymi

Innowacyjna skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi została opracowana z myślą o transporcie ponadnormatywnym w trudnych warunkach. Zapewnia wyjątkowo dużą siłę napędową przy ruszaniu z miejsca – niedostępną w jakimkolwiek innym samochodzie ciężarowym produkowanym seryjnie. Umożliwia transport naprawdę dużych, wysoce ponadnormatywnych ciężarów, ruszanie z miejsca, w trudnym terenie, zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton oraz jazdę z wyjątkowo małymi prędkościami, rzędu 0,5 km/h.

Skrzynia biegów jest dostępna w wersji z biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem, z jednym lub dwoma biegami pełzającymi. Ponadto, istnieje możliwość wyboru także dwóch pełzających biegów wstecznych.

Przekładnia biegów pełzających jest zintegrowana ze skrzynią biegów. W celu wzmocnienia konstrukcji pod kątem przenoszenia dużych obciążeń, część podzespołów wykonano z materiałów o dużej wytrzymałości.

Podnoszona oś tandem

Ta nowa funkcja została opracowana z myślą o pojazdach o dużej ładowności, które po dostarczeniu ładunku powracają bez obciążenia, wykorzystywanych np. w transporcie dłużycy drzewnej, materiałów luzem czy transporcie budowlanym.

Podnoszona druga oś napędowa w układzie osi tandem, umożliwia odłączenie i podniesienie drugiej osi napędowej, co zapewnia większą przyczepność kół i do 4% niższe zużycie paliwa, jeżeli samochód ciężarowy porusza się bez ładunku.

Druga oś napędowa może zostać odłączona i podniesiona, dzięki zastąpieniu mechanizmu różnicowego w pierwszej osi napędowej sprzęgłem kłowym. Tym samym, kierowca ma dostęp do wysokich osiągów i ładowności, typowych dla podwójnej osi napędowej (6X4), a jednocześnie zwrotności, jaką zapewnia pojedyncza oś napędowa (4X2). Po podniesieniu drugiej osi napędowej maleje nie tylko promień skrętu, o metr, ale także zużycie opon i elementów zawieszenia.

Podnoszona druga oś napędowa w układzie osi tandem zwiększa również komfort kierowcy w czasie jazdy bez ładunku, który w wielu przypadkach stanowi połowę ogólnego czasy pracy. Gdy kontakt z podłożem mają koła tylko jednej osi napędowej, maleje także poziom hałasu w kabinie i drgań odczuwalnych na kole kierownicy.

Więcej informacji na: www.volvotrucks.pl

Filmy Volvo Trucks

Kanał Volvo Trucks na YouTube: https://www.youtube.com/user/VolvoTrucks