Spotkanie najwyższej wagi, czyli II Konferencja Ponadnormatywnych
W dniu 17 września 2015 r. odbyła się druga otwarta konferencja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Transportu Nienormatywnego. Głównym tematem konferencji były ekspertyzy mostowe, natomiast celem – nawiązanie dialogu z instytucjami państwowymi, z którymi przewoźnicy ponadgabarytowi mają stale do czynienia. Liczni przedstawiciele oddziałów GDDKiA oraz ITD z całej Polski, wspólnie udowodnili, że rozumieją problemy przewoźników i pozostają otwarci na dialog w celu zmiany dotychczasowych regulacji prawnych.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (19)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Już w godzinach wieczornych dnia poprzedzającego konferencję, część z uczestników miała okazję podziwiać usytuowaną przed Hotelem Ossa najnowszą naczepę firmy Nooteboom. Niskopodwoziowa naczepa typu Low-Deck wzbudzała duże zainteresowanie nie tylko członków OSPTN, ale także licznych gości ogromnego kompleksu hotelowego położonego w centralnej Polsce. W dniu konferencji, z samego rana, dołączył do niej piękny 4-osiowy ciągnik siodłowy marki Scania, którym na co dzień transporty wykonuje firma Transdor Chlechowicz – wieloletni członek OSPTN.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (4)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Uczestnicy konferencji zebrali się na sali kongresowej tuż po godzinie 9:00, aby wysłuchać sprawozdania z działalności OSPTN, które przygotowane zostało przez Prezesa Zarządu – Łukasza Chwalczuka. Poinformował on również o nawiązaniu współpracy z ITE Poland – organizatorem targów Break Bulk na całym świecie.
OSPTN - materiały własne (15)

Materiały własne OSPTN

Od godziny 10:00 prelekcję rozpoczął Pan Marcin Szpojankowski, dzięki któremu zebrani goście mieli okazję poznać historię firmy Nooteboom, a także dowiedzieć się, dlaczego początek firmy przypadł na okres wielkiej powodzi w Holandii. Był to jednak historyczny wstęp do części właściwej, czyli przedpremierowego przedstawienia najnowszego rozwiązania technologicznego holenderskiego producenta – systemu Manoovr. Premiera prezentowanego systemu nastąpi w dniach 20-24 października 2015 r. w Amsterdamie, co potwierdza, iż uczestnicy konferencji mieli okazję zapoznać się z zaprezentowanymi przez Pana Jakuba Garbacza rozwiązaniami jako jedni z pierwszych na świecie. W związku z tym, że część uczestników konferencji posiada już w swoim taborze naczepy firmy Nooteboom – Pan Michał Augustyniak zaprezentował funkcjonowanie w Polsce obsługi posprzedażowej oferowanej przez producenta.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (14)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Po krótkiej przerwie kawowej uczestnicy konferencji zapoznali się z innowacyjnym projektem mającym szansę usprawnić działanie transportu ponadgabarytowego. Pan Andrzej Deuter przedstawił portal epilot24.pl, który powoli urasta do rangi niezbędnego narzędzia pracy dla firm pilotujących.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (15)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Ciągniki siodłowe przystosowane do najcięższego transportu zostały przedstawione przez firmę Scania w osobie Pana Mirosława Gołaszewskiego. Największe zainteresowanie uczestników wzbudził najmocniejszy z silników – rzędowy V8 o pojemności 16 litrów. Wszystkie silniki zaprezentowane przez Scanię spełniają normy Euro 6. Najmocniejszy z nich osiąga moc 730 KM przy 3500 Nm. Takie osiągi pozwalają na bezproblemowe poruszanie się zestawem o wadze do 250 ton. Z czterech dostępnych osi, dwie służą napędzaniu pojazdu, natomiast druga z nich jest podnoszona i skrętna, co ma bardzo duży wpływ na mobilność i możliwości manewrowania pojazdem.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (18)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Istotne jest również, że powyższe specyfikacje osiągnięte zostały dzięki modułowemu systemowi konstrukcji, który zapewnia możliwość indywidualnego dostosowania ciągnika pod swoje potrzeby.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (21)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Żadna ciężarówka, a tym bardziej ponadgabarytowa, która często porusza się na kilkudziesięciu, a nawet kilkuset kołach, nie ruszyłaby z miejsca, gdyby nie sprawdzone i pewne ogumienie. Temat serwisowania przybliżony został przez pracownika firmy Euromaster – Pana Marcina Fornala, natomiast samo ogumienie przeznaczone do transportu nienormatywnego przedstawił Pan Adam Kossakowski z firmy Michelin.
OSPTN - materiały własne (17)

Materiały własne OSPTN

Uczestnicy z zainteresowaniem słuchali prelekcji największego dostawcy opon oraz serwisu mobilnego w Polsce, a także pracownika francuskiego producenta opon, który znany jest z szerokiej gamy swoich produktów. Jakość i wypracowane techniki produkcji pozwalają zarówno na zaopatrywanie w opony zespołów rajdowych z serii WRC, jak i przygotowanie ogumienia odpowiedniego do możliwe najcięższych transportów drogowych.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (1)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Goście konferencji mieli również okazję porozmawiania z Panem Łukaszem Sikorskim oraz Panem Aleksejem Łukiem o korzyściach związanych ze stosowaniem kart paliwowych firmy E100. Wyróżnia ja przede wszystkim bardzo szeroko sieć akceptacji w ponad 29 państwach i na ponad 6000 stacjach. Użytkownicy kart E100 mają także możliwość korzystania z multiserwisów, dzięki którym rozliczyć mogą nie tylko paliwo, ale także opłaty drogowe, serwisy, tunele, czy usługi parkingowe. Odpowiednie zabezpieczenie karty gwarantuje natomiast, iż karta zostaje przypisana pod dany pojazd i numer PESEL kierowcy. To pozwala właścicielowi firmy spać spokojnie.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (12)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

O możliwościach finansowania modernizacji parku maszynowego informował przedstawiciel firmy Societe Generale – Panem Grzegorzem Modlawski. Firma SG Equipment Leasing Polska jest na polskim rynku aktywna już od 18 lat. Tak długie doświadczenie w zakresie finansowania środków trwałych gwarantuje profesjonalizm w zakresie finansowania pojazdów wszelkiego typu. Dodatkowa gwarancja to aktywność w branży finansowania środków transportu w 23 krajach świata i 13 oddziałów na terenie całej Polski. Uczestnicy mogli się również dowiedzieć o współpracy Societe Generale z większością wiodących światowych dostawców środków transportu.
Kwestię bezpiecznego załadunku towarów dzięki zastosowaniu certyfikowanych urządzeń mocujących uczestnicy mieli okazję przedyskutować z przedstawicielem firmy Cleo – Panem Rafałem Nazarczykiem. Firma jest oficjalnym partnerem austriackiej grupy HFS, producenta wysokiej klasy łańcuchów i zawiesi. Nowością w firmie Cleo jest mobilny serwis zawiesi. Jako specjaliści od łańcuchów, przedstawiciele firmy dbają o bezpieczeństwo klientów i oferują badanie wad na powierzchni każdego ogniwa łańcucha metodą magnetyczno-proszkową, która zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność działania.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (11)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Kancelaria Koben informowała gości konferencji, w jaki sposób należy rozliczać czas pracy kierowców, a także jak zadbać, aby  kontrole służb były tylko formalnością.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (22)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Po kolejnej przerwie kawowej, prelekcję wygłosił Gość Specjalny konferencji – jeden z najbardziej szanowanych znawców tematyki mostowej – Prof. dr hab. inż. Jan Bień. Prezentacja dotyczyła wpływu przejazdów pojazdami nienormatywnymi przez obiekty mostowe, będąc jednocześnie początkiem debaty, jaką przeprowadzili członkowie OSPTN oraz obecni przedstawiciele oddziałów GDDKiA i ITD.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (23)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Pan Bartosz Wilczek, współpracujący na stale z członkiem stowarzyszenia – firmą Maro Trans był autorem kolejnej prelekcji, w której zaprezentował uczestnikom przeciwkolizyjny system pomiaru wysokości przejazdu dla transportu – Giraffe G4. System ten eliminuje ryzyko uszkodzenia pojazdu i jego ładunku, gwarantując jednocześnie pomiar aż do 6 metrów.
OSPTN - materiały własne (2)

Materiały własne OSPTN

Przedstawiciel Inspekcji Transportu Drogowego – Pan Marcin Mroczkowski przedstawił statystki związane z kontrolami pojazdów nienormatywnych, by następnie wziąć udział w debacie dotyczącej bolączek w transporcie drogowym. Dzięki współpracy strony społecznej (OSPTN), głównego zarządcy dróg w Polsce (GDDKIA) oraz organu kontrolującego (ITD) rozpoczęliśmy podczas konferencji efektywną pracę nad usprawnieniem polskiego prawa w dziedzinie transportu drogowego.
OSPTN - materiały własne (5)

Materiały własne OSPTN

Konferencja zakończona została losowaniem nagród dla uczestników spotkania. Los decydował o tym, kto wygra nagrody ufundowane przez Partnerów Konferencji. Szczęśliwi zwycięzcy opuszczali hotel z zaworami hamulcowymi do naczep – zaprezentowanymi wcześniej przez Pana Dariusza Miksę z firmy Haldex, a także z modelami zarówno ciągników Scania, jak i naczepą firmy Nooteboom w skali 1:50.
Grzegorz Teperek - ballast.pl - OSPTN (9)

Grzegorz Teperek/ballast.pl

Kolejna konferencja OSPTN utwierdziła nas w przekonaniu, że tylko wspólna praca i aktywność może przynieść spodziewane rezultaty. Wobec powyższego zachęcamy wszelkie firmy, dla których wyniki działań podjętych przez stowarzyszenie jest istotny, do aktywnego działania i wsparcia w przyszłych inicjatywach. Siła tkwi w jedności i wspólnym zaangażowaniu. Nic o nas bez nas.
Wszystkim obecnym dziękujemy za udział!

Galeria:

About Jakub Mikuś